Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



1-4. W sprawie stanu przestrzegania praw małoletnich cudzoziemców bez opieki ubiegających się o status uchodźcy z dnia 2005-11-22.

Adresat:
MINISTERSTWO SPRAWIEDLIWOŚCI
Sygnatura:
RPO/517325/05/XI/1105 RZ
Data sprawy:
2005-11-22
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
!!!(do 06.01.2011) (DO 31.08.2007) PRAWA RODZINNEGO I OCHRONY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

1-4. W sprawie stanu przestrzegania praw małoletnich cudzoziemców bez opieki ubiegających się o status uchodźcy.

Rzecznik Praw Obywatelskich przekazał "Informację RPO na temat stanu przestrzegania praw małoletnich cudzoziemców bez opieki ubiegających się o status uchodźcy". Pracownicy Biura Rzecznika przeprowadzili w latach 2004-2005 wizyty w placówkach, w których przebywają małoletni cudzoziemcy ubiegający się o status uchodźcy, ze szczególnym uwzględnieniem tych, gdzie umieszczani są małoletni bez opieki. W toku wizyt ustalono, że procedura regulowania sytuacji prawnej i opiekuńczej małoletnich cudzoziemców przebywających w domach małego dziecka jest przewlekła. Rzecznik zwrócił się z prośbą o umieszczenie tej problematyki w programach cyklicznych szkoleń organizowanych dla sędziów rodzinnych. W piśmie do Ministra Pracy i Polityki Społecznej Rzecznik zauważył, że przepisy rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 29.09.2005 r. w sprawie udzielania pomocy uchodźcom, dotyczące pomocy dla uchodźcy niepełnoletniego bez opieki, są mało precyzyjne. Nie wiadomo, jakiej pomocy udziela placówka opiekuńczo-wychowawcza. Nie jest jasne, czy po opuszczeniu placówki pełnoletni uchodźcy mają nadal prawo do pomocy na podstawie § 4 rozporządzenia. Nie wiadomo też, czy monitoring postępów w procesie integracji dotyczy małoletnich. W piśmie do Ministra Edukacji i Nauki Rzecznik poinformował o niewystarczającym dostępie małoletnich cudzoziemców do edukacji. Rzecznik zwrócił się o monitorowanie dostępu do edukacji i wprowadzenie przepisów, które gwarantowałyby środki finansowe na dodatkowe zajęcia edukacyjne, integracyjne oraz opiekę dydaktyczną i psychologiczną dla małoletnich cudzoziemców i uchodźców.

Inf.10-12/2005, str.

1-4. W sprawie stanu przestrzegania praw małoletnich cudzoziemców bez opieki ubiegających się o status uchodźcy.

Rzecznik Praw Obywatelskich przekazał "Informację RPO na temat stanu przestrzegania praw małoletnich cudzoziemców bez opieki ubiegających się o status uchodźcy". Pracownicy Biura Rzecznika przeprowadzili w latach 2004-2005 wizyty w placówkach, w których przebywają małoletni cudzoziemcy ubiegający się o status uchodźcy, ze szczególnym uwzględnieniem tych, gdzie umieszczani są małoletni bez opieki. W toku wizyt ustalono, że procedura regulowania sytuacji prawnej i opiekuńczej małoletnich cudzoziemców przebywających w domach małego dziecka jest przewlekła. Rzecznik zwrócił się z prośbą o umieszczenie tej problematyki w programach cyklicznych szkoleń organizowanych dla sędziów rodzinnych. W piśmie do Ministra Pracy i Polityki Społecznej Rzecznik zauważył, że przepisy rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 29.09.2005 r. w sprawie udzielania pomocy uchodźcom, dotyczące pomocy dla uchodźcy niepełnoletniego bez opieki, są mało precyzyjne. Nie wiadomo, jakiej pomocy udziela placówka opiekuńczo-wychowawcza. Nie jest jasne, czy po opuszczeniu placówki pełnoletni uchodźcy mają nadal prawo do pomocy na podstawie § 4 rozporządzenia. Nie wiadomo też, czy monitoring postępów w procesie integracji dotyczy małoletnich. W piśmie do Ministra Edukacji i Nauki Rzecznik poinformował o niewystarczającym dostępie małoletnich cudzoziemców do edukacji. Rzecznik zwrócił się o monitorowanie dostępu do edukacji i wprowadzenie przepisów, które gwarantowałyby środki finansowe na dodatkowe zajęcia edukacyjne, integracyjne oraz opiekę dydaktyczną i psychologiczną dla małoletnich cudzoziemców i uchodźców.

Inf.10-12/2005, str.

1-4. W sprawie stanu przestrzegania praw małoletnich cudzoziemców bez opieki ubiegających się o status uchodźcy.

Rzecznik Praw Obywatelskich przekazał "Informację RPO na temat stanu przestrzegania praw małoletnich cudzoziemców bez opieki ubiegających się o status uchodźcy". Pracownicy Biura Rzecznika przeprowadzili w latach 2004-2005 wizyty w placówkach, w których przebywają małoletni cudzoziemcy ubiegający się o status uchodźcy, ze szczególnym uwzględnieniem tych, gdzie umieszczani są małoletni bez opieki. W toku wizyt ustalono, że procedura regulowania sytuacji prawnej i opiekuńczej małoletnich cudzoziemców przebywających w domach małego dziecka jest przewlekła. Rzecznik zwrócił się z prośbą o umieszczenie tej problematyki w programach cyklicznych szkoleń organizowanych dla sędziów rodzinnych. W piśmie do Ministra Pracy i Polityki Społecznej Rzecznik zauważył, że przepisy rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 29.09.2005 r. w sprawie udzielania pomocy uchodźcom, dotyczące pomocy dla uchodźcy niepełnoletniego bez opieki, są mało precyzyjne. Nie wiadomo, jakiej pomocy udziela placówka opiekuńczo-wychowawcza. Nie jest jasne, czy po opuszczeniu placówki pełnoletni uchodźcy mają nadal prawo do pomocy na podstawie § 4 rozporządzenia. Nie wiadomo też, czy monitoring postępów w procesie integracji dotyczy małoletnich. W piśmie do Ministra Edukacji i Nauki Rzecznik poinformował o niewystarczającym dostępie małoletnich cudzoziemców do edukacji. Rzecznik zwrócił się o monitorowanie dostępu do edukacji i wprowadzenie przepisów, które gwarantowałyby środki finansowe na dodatkowe zajęcia edukacyjne, integracyjne oraz opiekę dydaktyczną i psychologiczną dla małoletnich cudzoziemców i uchodźców.

Inf.10-12/2005, str.

1-4. W sprawie stanu przestrzegania praw małoletnich cudzoziemców bez opieki ubiegających się o status uchodźcy.

Rzecznik Praw Obywatelskich przekazał "Informację RPO na temat stanu przestrzegania praw małoletnich cudzoziemców bez opieki ubiegających się o status uchodźcy". Pracownicy Biura Rzecznika przeprowadzili w latach 2004-2005 wizyty w placówkach, w których przebywają małoletni cudzoziemcy ubiegający się o status uchodźcy, ze szczególnym uwzględnieniem tych, gdzie umieszczani są małoletni bez opieki. W toku wizyt ustalono, że procedura regulowania sytuacji prawnej i opiekuńczej małoletnich cudzoziemców przebywających w domach małego dziecka jest przewlekła. Rzecznik zwrócił się z prośbą o umieszczenie tej problematyki w programach cyklicznych szkoleń organizowanych dla sędziów rodzinnych. W piśmie do Ministra Pracy i Polityki Społecznej Rzecznik zauważył, że przepisy rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 29.09.2005 r. w sprawie udzielania pomocy uchodźcom, dotyczące pomocy dla uchodźcy niepełnoletniego bez opieki, są mało precyzyjne. Nie wiadomo, jakiej pomocy udziela placówka opiekuńczo-wychowawcza. Nie jest jasne, czy po opuszczeniu placówki pełnoletni uchodźcy mają nadal prawo do pomocy na podstawie § 4 rozporządzenia. Nie wiadomo też, czy monitoring postępów w procesie integracji dotyczy małoletnich. W piśmie do Ministra Edukacji i Nauki Rzecznik poinformował o niewystarczającym dostępie małoletnich cudzoziemców do edukacji. Rzecznik zwrócił się o monitorowanie dostępu do edukacji i wprowadzenie przepisów, które gwarantowałyby środki finansowe na dodatkowe zajęcia edukacyjne, integracyjne oraz opiekę dydaktyczną i psychologiczną dla małoletnich cudzoziemców i uchodźców.

Inf.10-12/2005, str.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2006-04-12
Opis odpowiedzi:
1. Minister Pracy i Polityki Społecznej (21.12.2005 r.) poinformował, że w jego ocenie istniejące rozwiązania prawne dotyczące udzielania pomocy osobom posiadającym status uchodźcy, w tym małoletnim cudzoziemcom pozbawionym opieki, pozwalają na udzielenie skutecznej pomocy. Dzieci cudzoziemskie pozbawione opieki, a posiadające uregulowany status prawny, pozwalający im na korzystanie z pomocy społecznej na mocy art. 80 ustawy o pomocy społecznej mogą być umieszczone w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Dziecko może przebywać w placówce opiekuńczo-wychowawczej zapewniającej całodobową opiekę, do uzyskania pełnoletności, a po uzyskaniu pełnoletności - na dotychczasowych zasadach do czasu ukończenia szkoły, w której rozpoczęło naukę przed uzyskaniem pełnoletności.
Inf. 10-12/2005, str.

2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji (04.01.2006 r.) poinformował, że kwestia uszczegółowienia trybu doprowadzania małoletnich cudzoziemców do placówek będzie przedmiotem inicjatywy ustawodawczej. Działania podejmowane przez organy Straży Granicznej wobec tej grupy małoletnich są przedmiotem stałego nadzoru ze strony Komendanta Głównego Straży Granicznej. W ramach tych działań opracowano zalecenia dla podległych organów w sprawach zatrzymań małoletnich, przeprowadzania badań lekarskich potwierdzających rzeczywisty wiek oraz zachowania w toku procedury wydalenia z terytorium RP standardów przewidzianych w Konwencji o prawach dziecka.
Inf. 1-3/2006, str.
1. Minister Pracy i Polityki Społecznej (21.12.2005 r.) poinformował, że w jego ocenie istniejące rozwiązania prawne dotyczące udzielania pomocy osobom posiadającym status uchodźcy, w tym małoletnim cudzoziemcom pozbawionym opieki, pozwalają na udzielenie skutecznej pomocy. Dzieci cudzoziemskie pozbawione opieki, a posiadające uregulowany status prawny, pozwalający im na korzystanie z pomocy społecznej na mocy art. 80 ustawy o pomocy społecznej mogą być umieszczone w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Dziecko może przebywać w placówce opiekuńczo-wychowawczej zapewniającej całodobową opiekę, do uzyskania pełnoletności, a po uzyskaniu pełnoletności - na dotychczasowych zasadach do czasu ukończenia szkoły, w której rozpoczęło naukę przed uzyskaniem pełnoletności.
Inf. 10-12/2005, str.

2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji (04.01.2006 r.) poinformował, że kwestia uszczegółowienia trybu doprowadzania małoletnich cudzoziemców do placówek będzie przedmiotem inicjatywy ustawodawczej. Działania podejmowane przez organy Straży Granicznej wobec tej grupy małoletnich są przedmiotem stałego nadzoru ze strony Komendanta Głównego Straży Granicznej. W ramach tych działań opracowano zalecenia dla podległych organów w sprawach zatrzymań małoletnich, przeprowadzania badań lekarskich potwierdzających rzeczywisty wiek oraz zachowania w toku procedury wydalenia z terytorium RP standardów przewidzianych w Konwencji o prawach dziecka.
Inf. 1-3/2006, str.