1. W sprawie braku obowiązku informowania obywateli o zmianie numeru PESEL z dnia 2005-12-13.
1. W sprawie braku obowiązku informowania obywateli o zmianie numeru PESEL.
W Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich badana była skarga rodziców, którzy przez kilka lat nie byli powiadomieni o fakcie zmiany numerów PESEL ich dzieci. Posługując się wcześniej nadanymi numerami PESEL, skarżący napotkali trudności w trakcie ubiegania się o wydanie paszportów dla dzieci oraz podczas starań o otrzymanie refundacji świadczeń medycznych z Narodowego Funduszu Zdrowia. Postępowanie wyjaśniające w tej sprawie wskazało na istnienie luki w przepisach prawa. Ustawa o ewidencji ludności i dowodach osobistych nie nakłada na organ właściwy w sprawie nadania numeru PESEL obowiązku informowania obywateli o nadaniu im lub zmianie tego numeru, za wyjątkiem sytuacji gdy numer PESEL nadany jest na wniosek innych osób niż wymienione w art. 31a ust. 3 tej ustawy. Minister właściwy do spraw administracji publicznej powiadamia o nadaniu numeru PESEL jedynie organy, którym w myśl ustawy przysługuje uprawnienie do wystąpienia z wnioskiem o nadanie tego numeru. W stosunku do obywateli polskich zameldowanych na pobyt stały lub czasowy, a także osób ubiegających się o wydanie dowodu osobistego, podmiotem uprawnionym do wystąpienia z wnioskiem jest organ gminy. Przepisy nie obligują jednak wójta, burmistrza lub prezydenta miasta do powiadomienia obywatela o nadaniu mu numeru PESEL. Dotyczy to także sytuacji, gdy numer PESEL został zmieniony na wniosek organu gminy. Przedstawiony problem wskazuje na konieczność dokonania zmiany ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych i wprowadzenia regulacji, które wyposażą obywatela w prawo do informacji o nadaniu mu lub zmianie numeru PESEL i jednoznacznie określą podmiot, na którym będzie spoczywał obowiązek udzielenia obywatelowi takiej informacji.
Inf. 10-12/2005, str.
Inf. 1-3/2006, str.