Wystąpienie do Ministra Edukacji i Nauki w sprawie potrzeby wprowadzenia zmian w ustawie o systemie oświaty z dnia 2006-01-24.
Wystąpienie do Ministra Edukacji i Nauki w sprawie potrzeby wprowadzenia zmian w ustawie o systemie oświaty.
W dyskusji o patriotycznym wychowaniu dzieci i młodzieży i wartościach moralnych, jakie należy im przekazywać, nie można pominąć takich zasad, jak poszanowanie dla państwa prawa i praw człowieka. To jedne z ważniejszych wartości, z jakimi młody obywatel powinien się utożsamiać. Aby tak się stało, instytucja, w której poznaje on te wartości w teorii powinna być wzorem stosowania ich w praktyce. Zasady dotyczące funkcjonowania szkoły muszą zatem być jasne, czytelne i egzekwowalne dla wszystkich członków społeczności szkolnej - nauczycieli, rodziców i uczniów. Niestety, obowiązujące prawo temu nie sprzyja. Rzecznik wielokrotnie zwracał się do ministrów edukacji w tej sprawie, jednak nie wszystkie z postulatów zostały wprowadzone. Konsekwencją braku jasnego podstawowego katalogu praw jest powszechne w środowisku oświatowym niezrozumienie istoty praw człowieka i mylenie ich z przywilejami poszczególnych grup społeczności szkolnej, a nawet z zadaniami szkoły. Z kolei brak regulacji w zakresie ograniczeń praw na poziomie ustawy nie tylko oznacza niekonstytucyjność ograniczeń zawartych w rozporządzeniach, ale też sprawia, że pedagodzy żyją nierzadko w przeświadczeniu, że uczeń ma wyłącznie prawa, a oni wyłącznie obowiązki. Poza koniecznością uporządkowania katalogu praw i ich ograniczeń oraz obowiązków istotną kwestią są procedury, zarówno dotyczące składania skarg, odwołań od decyzji, powoływania organów szkoły, jak i uchwalania statutu i wprowadzania zmian do statutu. W tym zakresie również brakuje stosownych regulacji.