1. W sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych w stopniu głębokim z dnia 2006-02-07.
1. W sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych w stopniu głębokim.
Do Rzecznika wpływają listy rodziców, którzy apelują o ujednolicenie interpretacji przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30.01.1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, zaś w przypadkach, gdy brak przepisów prowadzi do dyskryminacji dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, o zainicjowanie ich zmiany. Organizacja tych zajęć uniemożliwia przeznaczenie na indywidualną pracę z dzieckiem czasu określonego w rozporządzeniu, przede wszystkim zaś całość zajęć organizowanych na terenie placówek bywa realizowana w czasie krótszym, niż wynikałoby to z zapisu § 9 rozporządzenia. Dzieci te nie mają przerw między zajęciami, nie są także objęte opieką zdrowotną na poziomie zbliżonym, jak określony w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 22.12.2004 r. w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą. Praktyka stosowana w szkołach i placówkach jest zróżnicowana. Rodzice zwracają się o ujednolicenie formuły organizacyjnej zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się z prośbą o zainicjowanie odpowiednich zmian w przepisach rozporządzenia, w przypadku podzielenia poglądu przedstawionego w wystąpieniu.
Inf. 1-3/2006, str.