Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



1. w sprawie podejmowania dodatkowego zatrudnienia przez inspektorów pracy z dnia 2006-04-19.

Adresat:
MINISTERSTWO SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
Sygnatura:
RPO/528907/06/VIII/812 RZ
Data sprawy:
2006-04-19
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

1. w sprawie podejmowania dodatkowego zatrudnienia przez inspektorów pracy.

W związku z napływającymi listami od inspektorów pracy Państwowej Inspekcji Pracy, Rzecznik zwrócił się o wyjaśnienie przepisu art. 19 ust. 1 ustawy o pracownikach urzędów państwowych. W ocenie Rzecznika wymóg uzyskania zgody na podejmowanie dodatkowego zatrudnienia przez inspektorów pracy dotyczy wyłącznie zatrudnienia w ramach stosunku pracy, a nie wszelkich form wykonywania zajęć zarobkowych (umów cywilnoprawnych, podejmowania działalności gospodarczej na własny rachunek).

Inf. 4-6/2006, str.

Rzecznik Praw Obywatelskich przekazał Głównemu Inspektorowi Pracy kserokopie wystąpienia do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz stanowiska Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie podejmowania dodatkowego zatrudnienia przez inspektorów pracy Państwowej Inspekcji Pracy.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2006-08-24
Opis odpowiedzi:
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji (22.05.2006 r.) poinformował, że pod pojęciem dodatkowego zatrudnienia należy rozumieć zatrudnienie w ramach stosunku pracy, a więc na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania, wyboru lub spółdzielczej umowy o pracę. Pojęcie to nie obejmuje wykonywania innych zajęć, w szczególności pracy świadczonej w ramach umów cywilnoprawnych. Pracownicy urzędów państwowych są zobowiązani do uzyskania zgody kierownika urzędu w przypadku podejmowania dodatkowego zatrudnienia, tj. świadczenia pracy w ramach stosunku pracy. Wykonywanie dodatkowych zajęć nie wymaga zgody kierownika urzędu, jest jednak zakazane, jeżeli pozostaje w sprzeczności z obowiązkami urzędnika państwowego albo gdy mogłoby wywołać podejrzenie o jego stronniczość lub interesowność.

Główny Inspektor Pracy (05.07.2006 r.) poinformowała, że w pełni podziela pogląd, zgodnie z którym pod pojęciem dodatkowego zatrudnienia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o pracownikach urzędów państwowych należy rozumieć wyłącznie zatrudnienie w ramach stosunku pracy. Taka wykładnia była dotychczas stosowana do pracowników Państwowej Inspekcji Pracy.
U podstaw próśb kierowanych przez inspektorów pracy do Rzecznika może leżeć inny problem, a mianowicie sposób interpretacji przez kierownictwo Państwowej Inspekcji Pracy przepisu art. 19 ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych. Od wielu lat inspektorzy pracy kwestionują prawo Głównego Inspektora Pracy do ograniczania ich prawa do prowadzenia działalności szkoleniowej w dziedzinie ochrony pracy na podstawie umów cywilnoprawnych. Zgodnie z zarządzeniem nr 9/96 Głównego Inspektora Pracy z dnia 11.10.1996 r. w sprawie podejmowania działalności szkoleniowej przez pracowników Państwowej Inspekcji Pracy będących urzędnikami państwowymi, mogą oni podejmować działalność szkoleniową polegającą w szczególności na pełnieniu funkcji wykładowców na kursach z dziedziny upowszechniania problematyki ochrony pracy oraz przepisów prawa pracy, jak również udziale w komisjach egzaminacyjnych na ich zakończenie, wyłącznie za uprzednią zgodą okręgowych inspektorów pracy.