1. w sprawie nierównego traktowania podczas postępowania rekrutacyjnego kandydatów na studia posiadających tzw. "starą maturę" z dnia 2006-05-10.
1. w sprawie nierównego traktowania podczas postępowania rekrutacyjnego kandydatów na studia posiadających tzw. "starą maturę".
Sprawa jest kontynuacją wystąpienia Rzecznika z dnia 27.07.2005 r. (RPO-508992-I/05) w sprawie nowych zasad wstępu na studia wyższe. Rzecznik zwraca uwagę, iż w postępowaniu rekrutacyjnym na studia, osoby z tzw. "starą maturą" znajdą się w sytuacji nieporównywalnie gorszej niż osoby z tzw. "nową maturą". Osoby legitymujące się tzw. "starą maturą", w przypadku braku na świadectwie dojrzałości oceny z przedmiotu, który jest brany pod uwagę przy rekrutacji na dany kierunek studiów, nie mają możliwości zdawania dodatkowego egzaminu wstępnego na studia, natomiast brak oceny na maturze z tego przedmiotu jest równoznaczny z przyznaniem 0 punktów. Nadto, osoby zdające "nową maturę" na poziomie rozszerzonym, mają punktację naliczaną podwójnie. Z docierających do Rzecznika sygnałów wynika jednak, że nie wszystkie uczelnie mają zamiar organizować dodatkowe egzaminy wstępne. Rzecznik zwrócił się do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego o zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie, a w szczególności zaapelował, aby organizowanie przez uczelnie wyższe dodatkowych egzaminów wstępnych, które umożliwiłyby wszystkim kandydatom na studia równe szanse w dostępie na wymarzony kierunek, było w okresie przejściowym obowiązkowe.
Inf. 4-6/2006, str.
Zdecydowana większość uczelni dokonuje kwalifikacji na studia na podstawie wspólnych list rankingowych dla wszystkich kandydatów. W 19 uczelniach publicznych przyjęto zasadę podziału planowanej liczby miejsc na danym kierunku studiów proporcjonalnie do liczby kandydatów ze świadectwem dojrzałości uzyskanym w systemie "nowej" i "starej" matury. Uchwalając zasady przyjęć na studia uczelnie przywiązują dużą wagę do zachowania porównywalności wymagań stawianych kandydatom z "nową" i "starą" maturą. Fakt, iż decyzje w sprawie zasad przyjęć na studia pozostają w gestii poszczególnych uczelni powoduje zróżnicowanie tych zasad nie tylko między uczelniami, ale też na poszczególne kierunki lub nawet specjalności w danej uczelni. Przebieg tegorocznej rekrutacji będzie przedmiotem wnikliwej analizy, która posłuży do dokonania ewentualnych korekt w latach następnych.
Inf. 4-6/2006, str.