1. w sprawie ochrony praw pacjentów poszkodowanych przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych (kontynuacja wystąpienia z dnia 12.04.2006 r.) z dnia 2006-06-21.
1. w sprawie ochrony praw pacjentów poszkodowanych przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych (kontynuacja wystąpienia z dnia 12.04.2006 r.).
Rzecznik zwraca się o ponowne rozważenie problemów przedstawionych we wcześniejszym wystąpieniu. Bezpieczeństwo pacjentów wymaga, aby błędy medyczne i działania niepożądane przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych były rejestrowane, a odpowiedni system postępowania zobowiązywał do analizy tych problemów i źródeł ich powstawania oraz wdrożenia odpowiednich procedur naprawczych i korygujących. Ukaranie winnych nie zawsze bowiem usuwa istniejące nieprawidłowości. Ponadto obowiązujący system opieki zdrowotnej stwarza możliwości ukrywania błędów i nieprawidłowości oraz zabezpieczenia się przed roszczeniami pacjentów. Nie zapewnia też bezpieczeństwa pracownikom medycznym ujawniającym błędy i zaniedbania. System odpowiedzialności za szkody medyczne powinien należycie chronić poszkodowanych. Obowiązujący system odpowiedzialności cywilnej wymaga wsparcia o dodatkowe rozwiązania na rzecz pacjentów poszkodowanych przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Rozważenia wymaga możliwość opracowania i wdrożenia programu pomocy poszkodowanym przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Nie do przyjęcia jest sytuacja, w której pokrzywdzonego pacjenta pozostawia się samemu sobie, bez zapewnienia koniecznych świadczeń zdrowotnych oraz zaopatrzenia medycznego.
W wystąpieniu Rzecznika wskazano, że zmiany wymaga sposób postępowania wobec osób, które poniosły szkodę przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Z pewnością realizację tych postulatów zapewniłaby odpowiedzialność na zasadzie ryzyka. Ta jednak, ze względów wskazanych w odpowiedzi z dnia 29.05.2006 r., nie jest obecnie możliwa do wprowadzenia. Ministerstwo Zdrowia za pośrednictwem Biura Praw Pacjenta pomaga pacjentom poprzez informowanie o przysługujących im prawach oraz umożliwienie kontaktu z prawnikami i konsultantami medycznymi.
W kwestii zagwarantowania pacjentowi, który doznał uszczerbku na zdrowiu kontynuacji leczenia należy mieć na względzie obowiązujące przepisy. Odmowa udzielenia świadczenia zdrowotnego w przypadkach nagłych, a także nieuzasadniona odmowa udzielania świadczenia zdrowotnego pacjentowi, któremu ono przysługuje w określonej przepisami kolejności, jest czynem zabronionym podlegającym karze. Wydaje się, iż w tej materii nie jest konieczne podejmowanie działań legislacyjnych, a jedynie prowadzenie działalności szkoleniowej i analitycznej.