Wystąpienie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wykonywania zadań zleconych przez jednostki samorządu terytorialnego z dnia 2006-11-30.
Wystąpienie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wykonywania zadań zleconych przez jednostki samorządu terytorialnego.
Do Rzecznika zwrócił się Prezydent Miasta Knurów, przedstawiając problem realizacji przez gminy zadań zleconych, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Analiza problemu może wskazywać, że nie dotyczy on tylko jednej gminy. Wspomniany przepis stanowi, że gminy, jako zadania zlecone, wykonują czynności związane z prowadzeniem Rejestru, polegające na zapewnieniu zainteresowanym wglądu do Polskiej Klasyfikacji Działalności, urzędowych formularzy wniosków umożliwiających rejestrację spółek jawnych, dostępu do informacji o wysokości opłat, sposobie ich uiszczenia oraz o właściwości miejscowej sądów rejestrowych.
W cytowanym przepisie, jak i w dalszej części ustawy, nie ma mowy o przekazaniu środków finansowych koniecznych do realizacji tego zadania zleconego. Zadania zlecone państwo powierza jednostkom samorządu terytorialnego w drodze ustawy lub indywidualnych porozumień. Wykonywanie tych zadań jest obowiązkowe. Praktycznie nie ma możliwości odmowy wykonania przez gminę zadań zleconych z powodu braku środków finansowych lub ustalenia ich na niewystarczającym poziomie, albo z powodu nieterminowego przekazania tych środków. Z treści art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym wynika, iż gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań z zakresu administracji rządowej. Samorząd nie ma obowiązku finansowania zadań zleconych ze środków własnych, a nawet - jak wykazuje praktyka - wydatki te nie mogą być dofinansowane ze środków własnych gminy.
Rzecznik ma wątpliwości, czy przekazanie gminom zadań zleconych bez finansowania kosztów ich realizacji nie narusza ukształtowanych w przepisach zasad w zakresie realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego zadań zleconych.