Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Redaktora Naczelnego Tygodnika "Angora" w sprawie obowiązku noszenia mundurków szkolnych przez uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych z dnia 2007-06-24.

Adresat:
REDAKCJA TYGODNIKA ANGORA
Sygnatura:
RPO/561963/07/I/112 RZ
Data sprawy:
2007-06-24
Rodzaj sprawy:
opinie, stanowiska Rzecznika (OS)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Konstytucyjnego, Międzynarodowego i Europejskiego
Wynik sprawy:
apele, stanowiska RPO (sprawy odłożone a/a)
Opis sprawy:

Wystąpienie do Redaktora Naczelnego Tygodnika "Angora" w sprawie obowiązku noszenia mundurków szkolnych przez uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych.

W tygodniku "Angora" z dnia 24.06.2007 r. ukazał się list czytelnika, w którym zwrócono się do Rzecznika Praw Obywatelskich o podjęcie działań mających na celu kontrolę konstytucyjności przepisów wprowadzających obowiązek noszenia przez uczniów jednolitych strojów w szkołach podstawowych i gimnazjach. Rzecznik przekazał kopię odpowiedzi, jakiej udzielił w tej sprawie Rzecznikowi Praw Ucznia.

W ocenie Rzecznika wprowadzenie tego obowiązku jest ograniczeniem konstytucyjnie usprawiedliwionym. Służy zapewnieniu warunków bezpieczeństwa i porządku w procesie wychowawczo-dydaktycznym, jak i zapobiega stwarzaniu różnic wśród uczniów ze względu na zamożność rodziców. Rzecznik dostrzega jednocześnie mankamenty związane z wprowadzeniem do szkół przepisów dotyczących jednolitego stroju uczniów. Przede wszystkim wprowadzenie takiego wymogu, nakładającego na rodziców obciążenia finansowe, powinno uwzględniać sytuację najuboższych rodzin. Rzecznik będzie monitorował wywiązywanie się Ministerstwa Edukacji Narodowej z obietnicy dofinansowania strojów dla uczniów z rodzin o trudnej sytuacji materialnej. Zdaniem Rzecznika dyrektorzy szkół powinni obligatoryjnie zasięgać opinii rady rodziców co do sposobu realizacji obowiązku noszenia jednolitego stroju. Ponadto Rzecznik wyraził przekonanie, iż jednolite stroje uczniów spełnią funkcje wychowawcze tylko pod warunkiem, że będą stwarzać poczucie przynależności do grupy, a nie poczucie tłamszenia indywidualności.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu: