z dnia 2007-12-04.
Wystąpienie do Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego w sprawie potrzeby nowelizacji przepisów Kodeksu postępowania karnego dotyczących instytucji ułaskawienia.
We wcześniejszych wystąpieniach do Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego z 7.11.2006 r. oraz do Szefa Kancelarii Prezydenta RP z 27.02.2007 r. Rzecznik przedstawił pogląd, iż możliwość wstrzymania postępowania ułaskawieniowego przez sąd może rodzić zastrzeżenia co do zgodności takiego rozwiązania z Konstytucją RP, skoro jedynie Prezydent RP jest uprawiony do stosowania prawa łaski, a inny organ uniemożliwia mu wypowiedzenie się w tym przedmiocie.
W świetle przepisu konstytucyjnego o zastosowaniu prawa łaski decyduje głowa państwa. Oznacza to również, iż do Prezydenta powinna trafiać każda prośba o ułaskawienie i jedynie on może podjąć decyzję także w przedmiocie odmowy zastosowania prawa łaski.
W odpowiedzi na wcześniejsze wystąpienie Rzecznik został poinformowany, iż Minister Sprawiedliwości nie podziela wątpliwości konstytucyjnych co do art. 564 Kpk i w konsekwencji nie widzi potrzeb zmiany tego przepisu. Ostateczną konkluzją wynikającą z argumentacji zawartej w odpowiedzi jest stwierdzenie, iż - wobec istnienia różnych trybów rozpatrywania próśb o ułaskawienie - Prezydent może w każdym przypadku osobiście podjąć decyzję w przedmiocie ułaskawienia. Fakt ten nie był kwestionowany w wystąpieniu Rzecznika.
Motywem przewodnim tego wystąpienia było natomiast, aby w przypadku każdej prośby o ułaskawienie ubiegający się otrzymał odpowiedź - negatywną lub pozytywną - bezpośrednio od Prezydenta. W obowiązującym stanie prawnym brak pozytywnej opinii sądów powoduje, że prośbie nie nadaje się dalszego biegu. W szczególności nie trafia ona do Prezydenta. Rzecznik wystąpił do Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego o ponowne przeanalizowanie przedmiotowego problemu.