Wystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie realizacji zasady równego dostępu do nauki dzieci przewlekle chorych z dnia 2008-01-25.
Wystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie realizacji zasady równego dostępu do nauki dzieci przewlekle chorych.
Z danych GUS wynika, że prawna lub biologiczna niepełnosprawność dotyczy 291,3 tys. dzieci i młodzieży w wieku 5-19 lat, co stanowi 3,8 % tej populacji wiekowej. Długotrwałe problemy zdrowotne (kłopoty ze słuchem, wzorkiem, trudności w mówieniu, poruszaniu się lub inne) stwierdza się u 1250,2 tys. dzieci (16,5% populacji). Aż 1569, 7 tys. dzieci i młodzieży w wieku 5-19 lat (20,7% populacji) cierpi na choroby przewlekłe. Oznacza to, że co 6 uczeń w wieku obowiązkowego nauczania ma długotrwałe kłopoty ze zdrowiem, a co 5 uczeń potrzebuje odpowiedniej opieki medycznej z powodu choroby przewlekłej. Jest to zatem poważny problem społeczny.
Koniecznym wydaje się podjęcie pilnych prac mających na celu analizę sytuacji prawnej dzieci niepełnosprawnych i przewlekle chorych, a także znowelizowanie przepisów ustawy o systemie oświaty tak, aby zapewnić realizację równego dostępu do edukacji wszystkich uczniów, w tym dzieci chorych i niepełnosprawnych.
Rzecznik zwrócił się o poinformowanie o efektach realizacji dotychczasowych ustaleń dotyczących poprawy opieki zdrowotnej nad uczniami przewlekle chorymi, w szczególności efektach pracy międzyresortowego zespołu do spraw przygotowania powrotu opieki zdrowotnej do szkół, powołanego w 2006 r.; wypracowanie wspólnego stanowiska Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Zdrowia odnośnie do kryteriów orzekania o niepełnosprawności uczniów oraz o specjalnych potrzebach edukacyjnych dzieci przewlekle chorych, a także w sprawie sposobu realizacji tych potrzeb w warunkach szkolnictwa powszechnego; wskazanie w Narodowym Programie Zdrowia na lata 2007-2015 zadań dla Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Zdrowia dotyczących poprawy sytuacji dzieci przewlekle chorych; poinformowanie o funkcjonowaniu szkół przy zakładach opieki zdrowotnej.
Wystąpienie do Ministra Zdrowia w sprawie realizacji zasady równego dostępu do nauki dzieci przewlekle chorych.
Z danych GUS wynika, że prawna lub biologiczna niepełnosprawność dotyczy 291,3 tys. dzieci i młodzieży w wieku 5-19 lat, co stanowi 3,8 % tej populacji wiekowej. Długotrwałe problemy zdrowotne (kłopoty ze słuchem, wzorkiem, trudności w mówieniu, poruszaniu się lub inne) stwierdza się u 1250,2 tys. dzieci (16,5% populacji). Aż 1569, 7 tys. dzieci i młodzieży w wieku 5-19 lat (20,7% populacji) cierpi na choroby przewlekłe. Oznacza to, że co 6 uczeń w wieku obowiązkowego nauczania ma długotrwałe kłopoty ze zdrowiem, a co 5 uczeń potrzebuje odpowiedniej opieki medycznej z powodu choroby przewlekłej. Jest to zatem poważny problem społeczny.
Koniecznym wydaje się podjęcie pilnych prac mających na celu analizę sytuacji prawnej dzieci niepełnosprawnych i przewlekle chorych, a także znowelizowanie przepisów ustawy o systemie oświaty tak, aby zapewnić realizację równego dostępu do edukacji wszystkich uczniów, w tym dzieci chorych i niepełnosprawnych.
Rzecznik zwrócił się o poinformowanie o efektach realizacji dotychczasowych ustaleń dotyczących poprawy opieki zdrowotnej nad uczniami przewlekle chorymi, w szczególności efektach pracy międzyresortowego zespołu do spraw przygotowania powrotu opieki zdrowotnej do szkół, powołanego w 2006 r.; wypracowanie wspólnego stanowiska Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Zdrowia odnośnie do kryteriów orzekania o niepełnosprawności uczniów oraz o specjalnych potrzebach edukacyjnych dzieci przewlekle chorych, a także w sprawie sposobu realizacji tych potrzeb w warunkach szkolnictwa powszechnego; wskazanie w Narodowym Programie Zdrowia na lata 2007-2015 zadań dla Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Zdrowia dotyczących poprawy sytuacji dzieci przewlekle chorych; poinformowanie o funkcjonowaniu szkół przy zakładach opieki zdrowotnej.