Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Ministra Zdrowia w sprawie sposobu i trybu rekrutacji absolwentów szkół średnich na akademie medyczne z dnia 2008-02-12.

Adresat:
MINISTERSTWO ZDROWIA
Sygnatura:
RPO/573601/07/I/1107 RZ
Data sprawy:
2008-02-12
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Konstytucyjnego, Międzynarodowego i Europejskiego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

Wystąpienie do Ministra Zdrowia w sprawie sposobu i trybu rekrutacji absolwentów szkół średnich na akademie medyczne.

Rzecznik przedstawił najczęstsze problemy sygnalizowane w skargach absolwentów szkół średnich legitymujących się tzw. starą maturą, dotyczące utrudnionego dostępu do nauki na akademiach medycznych.

Wiele kontrowersji budzi stosowanie tzw. przeliczników, pozwalających na porównanie wyników egzaminów dojrzałości oraz egzaminów maturalnych. Zasadnym wydaje się takie ukształtowanie zasad rekrutacji na akademie medyczne, aby podstawowym kryterium rekrutacji kandydatów na studia pozostawała ocena uzyskana bezpośrednio na egzaminie maturalnym lub ocena uzyskana w wyniku egzaminów wstępnych.

Ustawodawca pozostawił uczelniom wyższym możliwość organizowania dodatkowych egzaminów wstępnych dla tzw. starych maturzystów. W efekcie, osoby legitymujące się świadectwem dojrzałości, podobnie jak tzw. nowi maturzyści, mają co roku możliwość poprawienia wyniku uzyskanego podczas rekrutacji na daną uczelnię poprzez ponowne przystąpienie do egzaminu wstępnego. Niejednokrotnie jednak egzaminy wstępne przeprowadzane przez akademie medyczne dla tzw. starych maturzystów zakresem materiału, a także poziomem trudności, znacznie przewyższają poziom tzw. nowych matur. Zasadnym wydaje się takie ukształtowanie egzaminów wstępnych na akademie medyczne, aby zakresem przedmiotowym, a także stopniem trudności nie różniły się znacząco od egzaminów zdawanych obecnie przez absolwentów szkół średnich.

Rzecznik postuluje takie ukształtowanie systemu rekrutacji na uczelnie medyczne, aby szanując konstytucyjną zasadę autonomii szkół wyższych, zapewniono równy dostęp do nauki wszystkim grupom maturzystów. W związku z powyższym Rzecznik zwrócił się o przedstawienie stanowiska w sprawie.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu: