Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej w sprawie tegorocznego egzaminu gimnazjalnego z zakresu części humanistycznej z dnia 2008-06-11.

Adresat:
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ
Sygnatura:
RPO/588086/08/I/1107 RZ
Data sprawy:
2008-06-11
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Konstytucyjnego, Międzynarodowego i Europejskiego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

Wystąpienie do Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej w sprawie tegorocznego egzaminu gimnazjalnego z zakresu części humanistycznej.

Z informacji podawanych przez środki masowego przekazu wynika, że Ministerstwo Edukacji Narodowej nie przewiduje możliwości powtórnego przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego przez ubiegających się o to uczniów tych szkół, w których nauczyciele języka polskiego nie omówili wymaganych na egzaminie lektur.

W ocenie Rzecznika, proponowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej rozwiązanie - tj. objęcie uczniów indywidualną opieką kuratorów, jako nieprecyzyjne i ogólnikowe nie może przynieść spodziewanych efektów. Podobnie ocenić należy zapowiedź przyznania poszkodowanym uczniom specjalnych zaświadczeń o nieomówieniu wymaganych na egzaminie lektur. Zaświadczenie będzie pozbawione jakiejkolwiek mocy prawnej, a dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych nie będą zobligowani do respektowania tego dokumentu podczas rekrutacji prowadzonej na tych samych zasadach dla wszystkich absolwentów gimnazjów. W konsekwencji, uczniowie, którzy nie z własnej winy nie rozwiązali na egzaminie gimnazjalnym jednego z wysoko punktowanych zadań są praktycznie pozbawieni możliwości kształcenia w renomowanych liceach i innych szkołach średnich. Rzecznik zwrócił się o poinformowanie na temat formy i zakresu tzw. indywidualnej opieki kuratorów oraz o działaniach, jakie Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje podjąć w celu uniknięcia podobnych nieprawidłowości podczas kolejnych sesji egzaminu.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu: