Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Przewodniczącego Senackiej Komisji Praw Człowieka i Praworządności w sprawie braku mechanizmów kontroli prawidłowości klasyfikacji utajnionych dokumentów z dnia 2008-07-02.

Adresat:
SENAT RP KOMISJA PRAW CZŁOWIEKA I PRAWORZĄDNOŚCI
Sygnatura:
RPO/591811/08/I/117 RZ
Data sprawy:
2008-07-02
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Konstytucyjnego, Międzynarodowego i Europejskiego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

Wystąpienie do Przewodniczącego Senackiej Komisji Praw Człowieka i Praworządności w sprawie braku mechanizmów kontroli prawidłowości klasyfikacji utajnionych dokumentów.

Rzecznik nawiązał w wystąpieniu do wielokrotnie poruszanej sprawy odmowy udostępnienia na jego wniosek przez Pełnomocnika Rady Ministrów ds. Opracowania Programu Zapobiegania Nieprawidłowościom w Instytucjach Publicznych opracowania dotyczącego Centralnego Biura Antykorupcyjnego (tzw. "raport Pitery").

Obecnie brakuje przepisów proceduralnych pozwalających na sądowo-administracyjną kontrolę klasyfikacji informacji jako informacji niejawnych. W zasadzie, wobec braku sądowej kontroli utajniania dokumentów, w praktyce to uprawniony urzędnik decyduje o tym, czy dana informacja jest informacją publiczną czy też niejawną. Często dochodzi do sytuacji, w których osoba uprawniona do nadania klauzuli tajności odmawia przyznania takiej klauzuli, czy też nadaje ją wiadomościom, które takiej ochrony nie wymagają albo dochodzi do zawyżenia lub zaniżenia klauzuli tajności. Po drugie, w ustawodawstwie brak przepisów penalizujących zachowania polegające na ograniczaniu obywatelskiego prawa dostępu do informacji publicznej poprzez nadawanie klauzuli tajności wiadomościom, które ochrony takiej nie wymagają. W związku z tym postuluje się wprowadzenie regulacji karno-materialnych ustanawiających odpowiedzialność karną za tego typu czyny. Inną istotną kwestią jest także brak obowiązku okresowej weryfikacji materiałów posiadających klauzulę tajności, w celu ustalenia, czy nadal spełnione są przesłanki traktowania danej informacji jako niejawnej. Nawiązując do treści art. 25 ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. ochronie informacji niejawnych, Rzecznik postuluje wprowadzenie okresowego obowiązku weryfikacji materiałów niejawnych. W związku z powyższym Rzecznik zwrócił się o rozważenie podjęcia stosownej inicjatywy ustawodawczej we wskazanym wyżej zakresie.

Wystąpienie do Przewodniczącego Sejmowej Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka w sprawie braku mechanizmów kontroli prawidłowości klasyfikacji utajnionych dokumentów.

Rzecznik nawiązał w wystąpieniu do wielokrotnie poruszanej sprawy odmowy udostępnienia na jego wniosek przez Pełnomocnika Rady Ministrów ds. Opracowania Programu Zapobiegania Nieprawidłowościom w Instytucjach Publicznych opracowania dotyczącego Centralnego Biura Antykorupcyjnego (tzw. "raport Pitery").

Obecnie brakuje przepisów proceduralnych pozwalających na sądowo-administracyjną kontrolę klasyfikacji informacji jako informacji niejawnych. W zasadzie, wobec braku sądowej kontroli utajniania dokumentów, w praktyce to uprawniony urzędnik decyduje o tym, czy dana informacja jest informacją publiczną czy też niejawną. Często dochodzi do sytuacji, w których osoba uprawniona do nadania klauzuli tajności odmawia przyznania takiej klauzuli, czy też nadaje ją wiadomościom, które takiej ochrony nie wymagają albo dochodzi do zawyżenia lub zaniżenia klauzuli tajności. Po drugie, w ustawodawstwie brak przepisów penalizujących zachowania polegające na ograniczaniu obywatelskiego prawa dostępu do informacji publicznej poprzez nadawanie klauzuli tajności wiadomościom, które ochrony takiej nie wymagają. W związku z tym postuluje się wprowadzenie regulacji karno-materialnych ustanawiających odpowiedzialność karną za tego typu czyny. Inną istotną kwestią jest także brak obowiązku okresowej weryfikacji materiałów posiadających klauzulę tajności, w celu ustalenia, czy nadal spełnione są przesłanki traktowania danej informacji jako niejawnej. Nawiązując do treści art. 25 ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. ochronie informacji niejawnych, Rzecznik postuluje wprowadzenie okresowego obowiązku weryfikacji materiałów niejawnych. W związku z powyższym Rzecznik zwrócił się o rozważenie podjęcia stosownej inicjatywy ustawodawczej we wskazanym wyżej zakresie.

Wystąpienie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie braku mechanizmów kontroli prawidłowości klasyfikacji utajnionych dokumentów.

Rzecznik nawiązał w wystąpieniu do wielokrotnie poruszanej sprawy odmowy udostępnienia na jego wniosek przez Pełnomocnika Rady Ministrów ds. Opracowania Programu Zapobiegania Nieprawidłowościom w Instytucjach Publicznych opracowania dotyczącego Centralnego Biura Antykorupcyjnego (tzw. "raport Pitery").

Obecnie brakuje przepisów proceduralnych pozwalających na sądowo-administracyjną kontrolę klasyfikacji informacji jako informacji niejawnych. W zasadzie, wobec braku sądowej kontroli utajniania dokumentów, w praktyce to uprawniony urzędnik decyduje o tym, czy dana informacja jest informacją publiczną czy też niejawną. Często dochodzi do sytuacji, w których osoba uprawniona do nadania klauzuli tajności odmawia przyznania takiej klauzuli, czy też nadaje ją wiadomościom, które takiej ochrony nie wymagają albo dochodzi do zawyżenia lub zaniżenia klauzuli tajności. Po drugie, w ustawodawstwie brak przepisów penalizujących zachowania polegające na ograniczaniu obywatelskiego prawa dostępu do informacji publicznej poprzez nadawanie klauzuli tajności wiadomościom, które ochrony takiej nie wymagają. W związku z tym postuluje się wprowadzenie regulacji karno-materialnych ustanawiających odpowiedzialność karną za tego typu czyny. Inną istotną kwestią jest także brak obowiązku okresowej weryfikacji materiałów posiadających klauzulę tajności, w celu ustalenia, czy nadal spełnione są przesłanki traktowania danej informacji jako niejawnej. Nawiązując do treści art. 25 ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. ochronie informacji niejawnych, Rzecznik postuluje wprowadzenie okresowego obowiązku weryfikacji materiałów niejawnych. W związku z powyższym Rzecznik zwrócił się o rozważenie podjęcia stosownej inicjatywy ustawodawczej we wskazanym wyżej zakresie.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu: