Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad przeprowadzania egzaminów gimnazjalnych i maturalnych z dnia 2008-07-21.

Adresat:
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ
Sygnatura:
RPO/513066/05/I/1107.3 RZ
Data sprawy:
2008-07-21
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Konstytucyjnego, Międzynarodowego i Europejskiego
Wynik sprawy:
częściowo pozytywnie ze względu na częściowe uwzgl. wystąpienia RPO
Opis sprawy:

Wystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad przeprowadzania egzaminów gimnazjalnych i maturalnych.

Rzecznik zwrócił uwagę na nieprawidłowości w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego, czego konsekwencją były m.in. słabe wyniki tegorocznych egzaminów gimnazjalnych i maturalnych oraz problemy związane z jednym z wysoko punktowanych pytań egzaminu gimnazjalnego. Ponadto, Rzecznik zauważył, że precyzyjność oraz jednoznaczność pytań i zadań egzaminacyjnych ma znaczący wpływ na wynik końcowy egzaminu. W związku z powyższym należy położyć nacisk na rzetelne przygotowywanie testów oraz odpowiedni "klucz poprawnych odpowiedzi", którego elastyczność powinna uwzględniać wielość poprawnych rozwiązań, w tym rozwiązania niestandardowe. Rzecznik wskazał także na konieczność odpowiedniego dostosowania arkuszy egzaminacyjnych do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących, a także zapewnienia właściwych warunków, w jakich odbywa się egzamin i prawidłowego przepływu informacji. Aktualne pozostają problemy wskazywane już przez Rzecznika w wystąpieniach do Ministra Edukacji Narodowej. Mowa tu przede wszystkim o procedurze udostępniania do wglądu ucznia sprawdzonego i ocenionego arkusza egzaminacyjnego z możliwością kserowania, a także procedurze odwołania od wyniku egzaminu gimnazjalnego i maturalnego. Rzecznik zwrócił się z prośbą o ustosunkowanie się do przedstawionych kwestii oraz udzielenie informacji o stanie prac legislacyjnych nad nowelizacją ustawy o systemie oświaty.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu: