Wystąpienie do Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego w sprawie konieczności wprowadzenia do Kodeksu karnego definicji "handlu ludźmi" i odrębnej penalizacji handlu osobą dorosłą oraz handlu dzieckiem uwzględniającej odrębność definicji handlu dziećmi z dnia 2008-08-08.
Wystąpienie do Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego w sprawie konieczności wprowadzenia do Kodeksu karnego definicji "handlu ludźmi" i odrębnej penalizacji handlu osobą dorosłą oraz handlu dzieckiem uwzględniającej odrębność definicji handlu dziećmi.
Rzecznik ponownie wystąpił w sprawie konieczności wprowadzenia do Kodeksu karnego definicji "handlu ludźmi" i odrębnej penalizacji handlu osobą dorosłą oraz handlu dzieckiem, uwzględniającej również odrębność definicji handlu dziećmi. Rzecznik przedstawił także wątpliwości dotyczące braku zapewnienia w Kodeksie karnym pełnej ochrony przed wykorzystywaniem seksualnym małoletnich między 15 a 18 rokiem życia.
W ocenie Rzecznika obowiązujący Kodeks karny nie zapewnia pełnej ochrony przed przestępstwem, małoletnich między 15 a 18 rokiem życia, także w innych kategoriach czynów, w tym również mogących mieć związek z procederem handlu ludźmi, czego przykładem jest treść art. 211 Kodeksu karnego. W obowiązującym brzmieniu przepis ten może bowiem dotyczyć jedynie małoletnich do 15 roku życia. Małoletni, którzy ukończyli lat 15 i nie są zaliczani do kategorii nieporadnych, a wyrazili zgodę na uprowadzenie lub zatrzymanie wbrew woli osoby powołanej do opieki lub nadzoru nad nimi, znajdują się poza ochroną Kodeksu karnego i w konsekwencji - poza możliwością działania organów ścigania. Co do zasady dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską (art. 92 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego). Nie jest zatem czytelne, jakie przyczyny legły u podstaw rozwiązania ograniczającego w tym przypadku ochronę instytucji opieki i nadzoru. Rzecznik zwrócił się o rozważenie zainicjowania działań nowelizacyjnych w proponowanym kierunku.