Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie procedur dotyczących postępowania z kartami płatniczymi w hipermarketach z dnia 2008-09-15.

Adresat:
URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
Sygnatura:
RPO/591685/08/VI/604 RZ
Data sprawy:
2008-09-15
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

Wystąpienie do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie procedur dotyczących postępowania z kartami płatniczymi w hipermarketach.

Z informacji napływających do Rzecznika wynika, że sieć hipermarketów Carrefour w sytuacjach wątpliwości co do ważności kart płatniczych należących do klientów, stosuje praktyki polegające na pozbawianiu klientów rzeczonych kart na określony czas, celem sprawdzenia ich autentyczności lub ważności. Karty odbierane są przez kasjerów w razie pojawienia się określonych komunikatów poddających w wątpliwość ich określony cechy, a następnie przekazywane do pracowników Carrefour. Praktyka taka nasuwa wątpliwości co do jej zgodności z prawem oraz zasadami dotyczącymi ochrony konsumentów, jak również z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Szczegółowe kwestie dotyczące procedur bezpieczeństwa znajdują się (powinny) w umowie o przyjmowanie zapłaty przy użyciu EIP. Oczywistym jest, iż postanowienia umowy między akceptantem i agentem rozliczeniowym znane są tylko stronom, dlatego też posiadacz/użytkownik EIP nie ma możliwości kontroli prawidłowości zachowań akceptanta. Prowadzi to do sytuacji, gdzie konsument nie dysponuje żadnymi środkami prawnym w celu obrony przed ewentualnym naruszeniem jego bezpieczeństwa finansowego przez nieuczciwego akceptanta w sytuacjach określonych w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych. W konsekwencji konsument nie jest w stanie ocenić, czy działania podjęte przez akceptanta są prawidłowe. W celu uniknięcia nieprawidłowości powinny powstać procedury bezpieczeństwa, które będą nie tylko składnikiem wspomnianej umowy, ale także będą znane w odpowiedniej części posiadaczowi (ewentualnie użytkownikowi) EIP, gdyż on najczęściej będzie zainteresowany możliwością bezpośredniego egzekwowania realizacji takiej procedury. Rzecznik zwrócił się o przedstawienie stanowiska w sprawie.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu: