Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Ministra Sprawiedliwości w sprawie okoliczności wydania przez prokuraturę pełnomocnikowi procesowemu Zastępcy Szefa ABW stenogramów rozmów telefonicznych z dnia 2009-10-29.

Adresat:
MINISTERSTWO SPRAWIEDLIWOŚCI
Sygnatura:
RPO/631656/09/II/2008.2 RZ
Data sprawy:
2009-10-29
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Karnego
Wynik sprawy:
częściowo pozytywnie ze względu na częściowe uwzgl. wystąpienia RPO
Opis sprawy:

Wystąpienie do Ministra Sprawiedliwości w sprawie okoliczności wydania przez prokuraturę pełnomocnikowi procesowemu Zastępcy Szefa ABW stenogramów rozmów telefonicznych.

W świetle komunikatu prasowego zamieszczonego na stronach internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości, dotyczącego okoliczności wydania przez prokuraturę stenogramów rozmów telefonicznych, w tym rozmów pomiędzy dziennikarzami Cezarym Gmyzem i Bogdanem Rymanowskim, kontrola zarządzona postanowieniem Sądu Okręgowego w Warszawie dotyczyła kontroli i utrwalania rozmów telefonicznych prowadzonych przez Wojciecha S. i Aleksandra L. Utrwalona rozmowa telefoniczna dziennikarzy Cezarego Gmyza i Bogdana Rymanowskiego wykraczała poza zakres wspomnianego postanowienia sądu. Informacje uzyskane w trakcie kontroli i utrwalania rozmów, wykraczające poza granice określone postanowieniem sądu o zarządzeniu kontroli i utrwalania rozmów telefonicznych, wchodzą w zakres regulacji art. 51 ust. 4 Konstytucji RP. Jak wynika z treści komunikatu prasowego, w sprawie nie tylko nie podjęto działań w celu zapewnienia realizacji prawa wynikającego z art. 51 ust. 4 Konstytucji RP, lecz zniesiono klauzulę tajności z dokumentów oraz nośników elektronicznych zawierających rozmowy zarejestrowane w wyniku zarządzonej kontroli rozmów; ponadto zostały one udostępnione pełnomocnikowi procesowemu Zastępcy Szefa ABW na potrzeby procesu cywilnego. Podjęta przez prokuraturę decyzja o udostępnieniu treści utrwalonych w wyniku procesowej kontroli operacyjnej rozmów telefonicznych dotyczy konstytucyjnego prawa do ochrony życia prywatnego oraz konstytucyjnego prawa do ochrony tajemnicy komunikowania się. Są to prawa, w które władza publiczna może ingerować tylko wyjątkowo i na podstawie wyraźnych przepisów ustawowych. Oznacza to, że ogólne normy kompetencyjne nie mogą stanowić wystarczającej podstawy do ingerencji w tę sferę. Rzecznik zwrócił się o przedstawienie stanowiska w przedmiotowej sprawie.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu: