Wystąpienie do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, do wiadomości Ministra Edukacji Narodowej, w sprawie sposobu i trybu rekrutacji absolwentów szkół średnich na uczelnie wyższe z dnia 2010-02-24.
Wystąpienie do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, do wiadomości Ministra Edukacji Narodowej, w sprawie sposobu i trybu rekrutacji absolwentów szkół średnich na uczelnie wyższe.
Analiza skarg napływających do Rzecznika wskazuje na problemy podczas naboru absolwentów szkół średnich na uczelnie wyższe, takie jak: niewłaściwa koordynacja zasad przeprowadzania egzaminów maturalnych z procedurą rekrutacyjną, system tzw. przeliczników dyskryminujący niektóre grupy maturzystów, błędy formalne w procedurze naborowej oraz nieuzasadnione zawężenie podstawy odwołania od decyzji komisji rekrutacyjnej. W sytuacji, gdy uczelnia rezygnuje z wymaganego wcześniej egzaminu na poziomie rozszerzonym na rzecz poziomu podstawowego, maturzysta legitymujący się egzaminem na poziomie rozszerzonym będzie miał zamkniętą drogę na tę uczelnię. Konieczna wydaje się zmiana przepisów, która umożliwi maturzystom aplikowanie na wybraną uczelnię wyższą, pomimo zmienionych kryteriów rekrutacyjnych. Do Biura Rzecznika wpływają skargi maturzystów z tzw. starą maturą, którym nie zapewniono równego dostępu do nauki na uczelniach wyższych. Wydaje się, że przypadkom dyskryminujących praktyk można przeciwdziałać w drodze kontroli przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Znaczna część decyzji o odmowie przyjęcia na studia, kontrolowanych przez Rzecznika, zawiera rażące błędy formalne. Wątpliwości budzi także zawężenie podstawy odwołania od decyzji komisji rekrutacyjnej. Zgodnie z art. 169 ust. 8 ustawy o szkolnictwie wyższym, podstawą odwołania może być jedynie wskazanie naruszenia warunków i trybu rekrutacji na studia określonych w drodze uchwały senatu uczelni wyższej. Ustawodawca wyłączył więc możliwość powołania się w postępowaniu przed organem drugiej instancji na naruszenie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego oraz innych przepisów powszechnie obowiązującego prawa. Rzecznik zwrócił się przedstawienie stanowiska w poruszonych kwestiach.
Wystąpienie do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, do wiadomości Ministra Edukacji Narodowej, w sprawie sposobu i trybu rekrutacji absolwentów szkół średnich na uczelnie wyższe.
Analiza skarg napływających do Rzecznika wskazuje na problemy podczas naboru absolwentów szkół średnich na uczelnie wyższe, takie jak: niewłaściwa koordynacja zasad przeprowadzania egzaminów maturalnych z procedurą rekrutacyjną, system tzw. przeliczników dyskryminujący niektóre grupy maturzystów, błędy formalne w procedurze naborowej oraz nieuzasadnione zawężenie podstawy odwołania od decyzji komisji rekrutacyjnej. W sytuacji, gdy uczelnia rezygnuje z wymaganego wcześniej egzaminu na poziomie rozszerzonym na rzecz poziomu podstawowego, maturzysta legitymujący się egzaminem na poziomie rozszerzonym będzie miał zamkniętą drogę na tę uczelnię. Konieczna wydaje się zmiana przepisów, która umożliwi maturzystom aplikowanie na wybraną uczelnię wyższą, pomimo zmienionych kryteriów rekrutacyjnych. Do Biura Rzecznika wpływają skargi maturzystów z tzw. starą maturą, którym nie zapewniono równego dostępu do nauki na uczelniach wyższych. Wydaje się, że przypadkom dyskryminujących praktyk można przeciwdziałać w drodze kontroli przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Znaczna część decyzji o odmowie przyjęcia na studia, kontrolowanych przez Rzecznika, zawiera rażące błędy formalne. Wątpliwości budzi także zawężenie podstawy odwołania od decyzji komisji rekrutacyjnej. Zgodnie z art. 169 ust. 8 ustawy o szkolnictwie wyższym, podstawą odwołania może być jedynie wskazanie naruszenia warunków i trybu rekrutacji na studia określonych w drodze uchwały senatu uczelni wyższej. Ustawodawca wyłączył więc możliwość powołania się w postępowaniu przed organem drugiej instancji na naruszenie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego oraz innych przepisów powszechnie obowiązującego prawa. Rzecznik zwrócił się przedstawienie stanowiska w poruszonych kwestiach.