Wystąpienie do Ministra Infrastruktury w sprawie dostępu do wykonywania zawodu pilota morskiego z dnia 2011-07-22.
Wystąpienie do Ministra Infrastruktury w sprawie dostępu do wykonywania zawodu pilota morskiego.
Zgodnie z ustawą z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim, usługi pilotowe mogą być wykonywane wyłącznie przez osoby posiadające kwalifikacje pilota morskiego, potwierdzone odpowiednim dokumentem. Jednym z wymogów uzyskania dyplomu pilota morskiego jest posiadanie praktyki w pilotowaniu statków odbytej w charakterze kandydata na pilota morskiego. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003 r. w sprawie kwalifikacji pilotów morskich nie określa jednak kryteriów decydujących o skierowaniu na praktykę, ani nie wskazuje podmiotu, który decydowałby o zakwalifikowaniu do odbycia praktyki. Jak wynika ze skargi skierowanej do Rzecznika, o dostępie do zawodu pilota morskiego decydują w praktyce przedsiębiorcy świadczący usługi pilotowe, mimo iż Kodeks morski przewiduje, że stacje pilotowe jedynie organizują i koordynują szkolenie kandydatów na pilotów. Prawodawca wprowadzając obowiązek wykazania się przez osobę wykonującą usługi pilotowe stosownymi kwalifikacjami, powinien także określić reguły postępowania kwalifikacyjnego. Obowiązujący w tym zakresie stan prawny budzi wątpliwości z punktu widzenia zgodności z konstytucyjną wolnością wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru miejsca pracy. Zastrzeżenia co do zgodności z konstytucyjną zasadą wolności gospodarczej dotyczą natomiast uregulowania w powyższym rozporządzeniu, a nie w ustawie, kompetencji dyrektora urzędu morskiego do wskazywania przedsiębiorcy utrzymującego i zarządzającego stacją pilotową. Rzecznik prosi o rozważenie przedstawionych uwag, a w razie ich podzielenia, o zmianę krytykowanego stanu prawnego.