Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Dyrektora Centralnej Komisji Egaminacyjnej w sprawie tegorocznego egzaminu gimnazjalnego z dnia 2012-01-25.

Adresat:
CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA
Sygnatura:
RPO/689568/11/I/106.8 RZ
Data sprawy:
2012-01-25
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Konstytucyjnego, Międzynarodowego i Europejskiego
Wynik sprawy:
nieuwzględnienie wystąpienia Rzecznika
Opis sprawy:

Wystąpienie do Dyrektora Centralnej Komisji Egaminacyjnej w sprawie tegorocznego egzaminu gimnazjalnego.

Do Rzecznika Praw Obywatelskich napływają doniesienia o wyrażanych przez uczniów, rodziców oraz dyrektorów szkół obawach związanych z tegorocznym egzaminem gimnazjalnym. Egzamin zostanie po raz pierwszy przeprowadzony w zmienionej formule. Nowa będzie nie tylko struktura arkuszy, zmianie ulegną także zasady organizacji oraz sprawdzania egzaminów. Część uczniów, rodziców oraz dyrektorów szkół obawia się, że zmiany mogą zmniejszyć szanse zdających na osiągnięcie pozytywnego wyniku. Dyrektorzy szkół wskazują, że ustalone przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej terminy, a także cykl egzaminów i przerw mogą spowodować poważne problemy organizacyjne. Tymczasem, jak wynika z relacji osób zainteresowanych, informacje na temat szczegółów reformy trafiły do ich wiadomości dopiero we wrześniu 2011 r., a więc bez odpowiedniego wyprzedzenia pozwalającego na nadrobienie ewentualnych braków i zaległości oraz dostosowanie trybu nauki do nowych wymagań. Tymczasem z zasady zaufania obywateli do państwa, której obowiązywanie wielokrotnie podkreślał w swoim orzecznictwie Trybunał Konstytucyjny, wynika gwarancja, iż obywatele, których dotyczy zmiana w prawie mają prawo oczekiwać, że zostaną o niej poinformowani w czasie pozwalającym na przygotowanie się do jej skutków. Rzecznik Praw Obywatelskich prosi o udzielenie informacji na temat terminu i sposobu poinformowania uczniów o zmianach w strukturze egzaminu, a także poinformowanie, czy w związku z sygnalizowanymi problemami Centralna Komisja Egzaminacyjna rozważa uwzględnienie przedstawionych postulatów w ustalaniu harmonogramu przyszłorocznych egzaminów.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2012-02-07
Opis odpowiedzi:

p.o. Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (07.02.2012 r.) wyjaśnił, że w sierpniu 2011 r. na stronie internetowej CKE oraz na stronach okręgowych komisji egzaminacyjnych zamieszczono Komunikat dyrektora CKE w sprawie organizacji i przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2011/2012. Rok wcześniej, w sierpniu 2010 r., na tych samych stronach internetowych opublikowano Informator o egzaminie gimnazjalnym przeprowadzanym od roku szkolnego 2011/2012. W informatorze podano opis egzaminu oraz przykładowe zadania egzaminacyjne wraz z rozwiązaniami. W październiku 2011 r. na stronach CKE i OKE zamieszczono przykładowe zestawy egzaminacyjne wraz z wykazem sprawdzanych umiejętności oraz schematem punktowania. Natomiast w grudniu 2011 r. CKE drogą elektroniczną dostarczyła do każdej szkoły materiał diagnostyczny, który pozwolił sprawdzić umiejętności wymagane na egzaminie. Wprowadzona zmiana polegająca na podziale poszczególnych części egzaminu na zakresy służy uczniom i nauczycielom. Zainteresowani otrzymają bowiem szerszą informację o poziomie umiejętności uczniów z poszczególnych zakresów, co będzie pomocne przy wyborze rodzaju szkoły ponadgimnazjalnej lub profilu klasy. Organizacja egzaminu - czas przeznaczony na pracę z arkuszem egzaminacyjnym oraz przerwy między zakresami - to efekt konsultacji ze środowiskiem nauczycieli praktyków, akademików i psychologów. Kwietniowy termin egzaminu gimnazjalnego jest niezmienny od lat i jest zgodny z przepisami prawa. Harmonogram maturalny na rok 2012 był opracowywany w porozumieniu z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Po analizie wszelkich sugestii - przede wszystkim otrzymanych od uczniów, rodziców i nauczycieli w formie listowej i e-mailowej w związku z organizacją sesji maturalnych w latach 2010 i 2011 - CKE ustaliła harmonogram najlepiej spełniający postulaty.