Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli w sprawie uprawnień Izby dotyczących przetwarzania danych wrażliwych z dnia 2012-03-02.

Adresat:
NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI
Sygnatura:
RPO/696884/12/I/115.1 RZ
Data sprawy:
2012-03-02
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Konstytucyjnego, Międzynarodowego i Europejskiego
Wynik sprawy:
nieuwzględnienie wystąpienia Rzecznika
Opis sprawy:

Wystąpienie do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli w sprawie uprawnień Izby dotyczących przetwarzania danych wrażliwych.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 2 pkt i ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli, upoważnieni przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli będą mieli prawo do przetwarzania danych osobowych, w tym danych wrażliwych, jeżeli będzie to niezbędne do przeprowadzenia kontroli. Przepis ten wejdzie w życie z dniem 2 czerwca 2012 r. Treść art. 27 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych wyraźnie stanowi, iż zabrania się przetwarzania danych ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową, jak również danych o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym oraz danych dotyczących skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym. Przetwarzanie tych danych jest jednak dopuszczalne, w myśl art. 27 ust. 2 niniejszej ustawy, jeżeli m.in. przepis szczególny innej ustawy zezwala na przetwarzanie takich danych bez zgody osoby, której dane dotyczą i stwarza pełne gwarancje ich ochrony. Rzecznik Praw Obywatelskich prosi o ustosunkowanie się do przedstawionych kwestii oraz wskazanie przykładów, w których dla realizacji ustawowych zadań NIK konieczne jest przetwarzanie danych wrażliwych wymienionych w art. 27 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2012-03-15
Opis odpowiedzi:

Prezes Najwyższej Izby Kontroli (15.03.2012 r.) wyjaśnił, że kontrolerzy NIK będą uprawnieni do przetwarzania danych szczególnie wrażliwych, ale tylko po spełnieniu przesłanki legalizacyjnej polegającej na niezbędności ich wykorzystania do wykonania określonych zadań kontrolnych. Dostęp do danych sensytywnych będzie mógł być wyłączony lub ograniczony na podstawie innych ustaw, w przypadku jeżeli stanowią tajemnicę ustawowo chronioną. Wyposażenie kontrolerów NIK w prawo dostępu do danych sensytywnych jest konieczne między innymi w przypadku kontroli działalności podmiotów wykonujących zadania z zakresu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, np. w ramach kontroli prawidłowości rozliczeń świadczeniodawców z NFZ z tytułu wykonanych świadczeń medycznych, gdy podstawą weryfikacji zakresu udzielonych świadczeń przedstawianych do rozliczenia NFZ jest dokumentacja medyczna, zawierająca informacje o stanie zdrowia pacjenta oraz wykonanych i rozliczonych procedurach medycznych; realizacji zadań z zakresu ubezpieczeń społecznych np. w zakresie przyznawania i uchylania prawa do świadczeń rentowych, w celu oceny prawidłowości postępowania lekarzy orzeczników, gdy wystąpi konieczność zapoznania się z dokumentacją dotyczącą stanu zdrowia osób ubiegających się o takie świadczenia; realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej; funkcjonowania Służby Cywilnej; działalności Policji, Służby Więziennej, zakładów poprawczych i wychowawczych, jak również badania dochodów Skarbu Państwa uzyskiwanych m.in. z grzywien i mandatów karnych.