Wystąpienie do Głównego Inspektora Sanitarnego w sprawie nieujawnienia opinii publicznej listy przedsiębiorców używających w procesie produkcji i przetwarzania żywności tzw. soli wypadowej z dnia 2012-03-14.
Wystąpienie do Głównego Inspektora Sanitarnego w sprawie nieujawnienia opinii publicznej listy przedsiębiorców używających w procesie produkcji i przetwarzania żywności tzw. soli wypadowej.
Do Rzecznika Praw Obywatelskich wpływają skargi obywateli, w których podnoszony jest problem nieujawnienia opinii publicznej listy przedsiębiorców używających w procesie produkcji i przetwarzania żywności tzw. soli wypadowej. Skarżący podnoszą, że nieopublikowanie takiego wykazu narusza ich prawa zagwarantowane w Konstytucji RP, w szczególności prawo do ochrony zdrowia (art. 68 ust. 1), dostępu do informacji o działalności organów administracji publicznej i wytworzonych przez nie dokumentów (art. 61 ust. 1 i 2), a także obowiązek ochrony konsumentów przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu (art. 76). Rzecznik podziela sygnalizowane przez obywateli wątpliwości. Problem zaistniałego procederu fałszowania żywności dotyczy wszystkich potencjalnych konsumentów. W związku z powyższym Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się do Głównego Inspektora Sanitarnego o wyjaśnienie przyczyn niepoinformowania obywateli o produktach, które niezgodnie z prawem zostały wprowadzone do obrotu, a także poinformowanie o działaniach, które zamierza podjąć w celu zapobieżenia podobnym sytuacjom w przyszłości.
Główny Inspektor Sanitarny (18.04.2012 r.) podkreślił, że ostateczna ocena ryzyka potwierdziła wnioski o braku zagrożenia dla zdrowia i życia konsumentów, sformułowane we wstępnej ocenie ryzyka przygotowanej przez Państwowy Instytut Weterynaryjny oraz Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny, a także wynikające z opinii Krajowego Konsultanta w dziedzinie Toksykologii Klinicznej. Ponad wszelką wątpliwość natomiast zostały naruszone przepisy dotyczące jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, poprzez wyprodukowanie zafałszowanego produktu. Ze względu na fakt, że Państwowa Inspekcja Sanitarna nie posiada kompetencji do nadzoru jakości handlowej żywności, Główny Inspektor Sanitarny polecił organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej przekazanie sprawy Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych według jej kompetencji do dalszego prowadzenia. Biorąc pod uwagę, iż bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia konsumentów związane z ewentualnym spożyciem środków spożywczych wyprodukowanych z użyciem soli wypadowej nie zostało potwierdzone, podjęta została decyzja o nieujawnianiu listy przedsiębiorców używających do produkcji i przetwarzania żywności soli wypadowej. Odnosząc się do pytania o wskazanie działań, które zamierza podjąć w celu zapobieżenia podobnym sytuacjom, Główny Inspektor Sanitarny wyjaśnił, że to przedsiębiorcy, jako odpowiedzialni za bezpieczeństwo produktu, zobowiązani są do wprowadzenia systemu wewnętrznej kontroli, której celem jest zapewnienie bezpieczeństwa żywności. Państwowa Inspekcja Sanitarna w ramach bieżącego nadzoru sanitarnego przeprowadza kontrole w zakładach produkcji żywności pochodzenia roślinnego oraz obrotu tą żywnością. W przypadku stwierdzenia niezgodności z obowiązującymi przepisami organy urzędowej kontroli żywności podejmują odpowiednie działania.