Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wyeliminowania podwójnej karalności kierowców parkujących swoje pojazdy w strefie płatnego parkowania bez uiszczenia należnej opłaty za parkowanie z dnia 2012-04-05.

Adresat:
MINISTERSTWO TRANSPORTU BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
Sygnatura:
RPO/648278/10/V/1006.6 RZ
Data sprawy:
2012-04-05
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
częściowo pozytywnie ze względu na częściowe uwzgl. wystąpienia RPO
Opis sprawy:

Wystąpienie do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wyeliminowania podwójnej karalności kierowców parkujących swoje pojazdy w strefie płatnego parkowania bez uiszczenia należnej opłaty za parkowanie.

Z informacji zamieszczonych na stronach internetowych Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wynika, iż przygotowany został projekt rozporządzenia Ministrów Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych zmieniającego rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych, który nowelizuje § 58 ust. 4 przedmiotowego rozporządzenia. W wyniku nowelizacji, zmianie ma ulec zakres funkcji zakazującej znaku drogowego D-44. Znak "strefa parkowania", który obecnie zakazuje postoju pojazdu w strefie płatnego parkowania bez wniesienia należnej opłaty, ma po nowelizacji zabraniać postoju pojazdu poza miejscem wyznaczonym do parkowania. Rozwiązania zawarte w projekcie rozporządzenia doprowadzą do zniesienia podwójnych sankcji za naruszenie obowiązku wniesienia opłaty za postój pojazdu w strefie płatnego parkowania. Jednocześnie mogą one jednak przyczynić się do wystąpienia negatywnych skutków dla użytkowników strefy płatnego parkowania. Wprowadzenie na obszarze strefy płatnego parkowania zakazu postoju pojazdu poza miejscem do tego wyznaczonym spowoduje ograniczenie ilości miejsc parkingowych, których liczba już przy obecnych regulacjach zazwyczaj jest zbyt mała, aby zaspokoić zapotrzebowanie kierowców. Zaparkowanie samochodu w miejscu niewyznaczonym bez wniesienia opłaty za parkowanie narazi kierowcę zarówno na odpowiedzialność za wykroczenie, jak i na sankcję administracyjną w postaci opłaty dodatkowej, o której mowa w art. 13f ustawy o drogach publicznych. Rzecznik Praw Obywatelskich prosi o wzięcie pod uwagę przedstawionych wątpliwości i rozważenie, czy lepszym rozwiązaniem nie byłoby całkowite pozbawienie znaku drogowego D-44 funkcji zakazującej.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2012-06-28
Opis odpowiedzi:

Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (28.06.2012 r.) poinformował, że sytuacja, przedstawiona w wystąpieniu Rzecznika, w której na obszarze strefy parkowania istnieją nieoznakowane miejsca służące do postoju pojazdów, świadczy o niewłaściwej organizacji ruchu na danej drodze (drogach). Przepisy art. 13b ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych wskazują jednoznacznie na konieczność wyznaczania w takiej strefie miejsc przeznaczonych na parkowanie (postój). W odpowiedzi poinformowano także o trwających pracach nad projektem rozporządzenia Ministrów Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych zmieniającego rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz projektem rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.