Wystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizowania w szkołach lekcji etyki z dnia 2012-05-11.
Wystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizowania w szkołach lekcji etyki.
W dniu 15 czerwca 2010 r. Europejski Trybunał Praw Człowieka wydał wyrok w sprawie Grzelak przeciwko Polsce. Sprawa dotyczyła realizacji przepisów regulujących organizowanie w szkołach lekcji etyki. W sprawie wykonania tego wyroku Rzecznik Praw Obywatelskich występował do Ministra Edukacji Narodowej pismem z dnia 9 lipca 2010 r. Odpowiedź Minister Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2010 r. wskazywała na systematyczne prace nad umożliwieniem coraz większej liczbie chętnych udziału w lekcjach etyki. Nie rozwiązuje to jednak sprawy wykonania wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. W czerwcu 2011 r. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich zostało poinformowane o trwających między Ministerstwem Edukacji Narodowej a Ministerstwem Spraw Zagranicznych uzgodnieniach w sprawie sposobu wykonania wyroku ETPC w sprawie Grzelak przeciwko Polsce, w szczególności o rozważanej nowelizacji przepisów rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się z prośbą o przedstawienie szczegółowych wyjaśnień dotyczących sposobu wykonania wytycznych zawartych w tym wyroku. Prosi także o wskazanie, jakie działania legislacyjne oraz organizacyjno - techniczne zostały podjęte w celu zapewnienia stosowania w Polsce standardów konwencyjnych, a także o poinformowanie o stanie prac nad rozporządzeniem w sprawie wprowadzenia lekcji etyki online oraz o planowanych rozwiązaniach prawnych w tym zakresie.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej (22.06.2012 r.) poinformował, że Europejski Trybunał Praw Człowieka uznał, iż regulacje prawne dotyczące organizowania nauki religii i etyki w szkołach nie naruszają art. 14 w związku z art. 9 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, wskazując jako przyczynę naruszenia niewłaściwą praktykę stosowania tych przepisów w placówkach oświatowych. Z uwagi na wskazaną przez Trybunał przyczynę naruszenia, Ministerstwo Edukacji Narodowej podjęło działania informacyjne obejmujące upowszechnienie wyroku w środowisku szkolnym (np. na stronie internetowej Ministerstwa) oraz przekazanie do kuratorów oświaty oraz za ich pośrednictwem do dyrektorów szkół, pisma przypominającego obowiązujące przepisy dotyczące zasad organizowania zajęć z religii i etyki w szkole i umieszczania oceny z tych zajęć na świadectwie szkolnym. Ministerstwo Edukacji Narodowej, przy udziale kuratorów oświaty, będzie monitorować realizację organizowania nauki etyki, analizować potrzeby dalszych działań oraz udzielać pomocy w przypadku trudności zgłaszanych przez zainteresowanych udziałem w zajęciach z etyki. Na podstawie wniosków z monitoringu dokonana zostanie pogłębiona analiza potrzeb i na jej podstawie podjęte zostaną następne działania.