Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Prezesa Związku Banków Polskich w sprawie niewłaściwych praktyk stosowanych przez banki z dnia 2013-04-25.

Adresat:
ZWIĄZEK BANKÓW POLSKICH
Sygnatura:
RPO/723348/13/V/614 RZ
Data sprawy:
2013-04-25
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

Wystąpienie do Prezesa Związku Banków Polskich w sprawie niewłaściwych praktyk stosowanych przez banki.

Znaczna część otrzymywanych przez Rzecznika Praw Obywatelskich skarg klientów banków zawiera zarzuty dotyczące niedochowania przez banki odpowiedniego poziomu staranności i rzetelności w zakresie obsługi klienta. Skargi te pochodzą przeważnie od osób starszych i dotyczą sprzedaży produktów ubezpieczeniowych o charakterze inwestycyjnym. Problemem jest też brak jednolitej procedury postępowania w przypadku śmierci konsumenta. Kolejną grupę stanowią skargi związane ze sprzedażą przez banki długów firmom windykacyjnym. Znaczna ilość skarg stanowi prośbę o udzielenie pomocy w uzyskaniu dogodniejszych warunków spłaty zadłużenia, ponieważ samodzielne starania wnioskodawców o zmianę warunków spłaty zadłużenia nie przynoszą rezultatów. Kolejnym problemem jest przywilej egzekucyjny banków, które na wniosek organu egzekucyjnego mają obowiązek dokonać zajęcia zgromadzonych na rachunku bankowym środków. Wnioskodawcy podnoszą, że wskutek wszczętej wobec nich egzekucji, często dotyczącej niskich kwot, następuje blokada wszystkich posiadanych kont bankowych. Z otrzymywanych skarg wynika również, że każdy bank ma inną procedurę reklamacyjną, o której klienci nie posiadają wystarczającej wiedzy. Zaostrzenie polityki kredytowej w obszarze kredytów konsumenckich spowodowało, że wielu konsumentów korzysta z usług prywatnych firm pożyczkowych. Ich działalność pozostaje poza oddziaływaniem Związku Banków Polskich, jednakże głos przedstawicieli środowiska bankowego może przyczynić się do stworzenia odpowiednich ram nadzoru oraz zapewnienia nieprofesjonalnym uczestnikom rynku finansowego odpowiedniego poziomu ochrony. Rzecznik Praw Obywatelskich prosi o poinformowanie, jakie działania zostaną podjęte w celu rozwiązania zasygnalizowanych problemów.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu: