Wystąpienie do Prezesa Związku Banków Polskich w sprawie korzystania z usług bankowych przez osoby z niepełnosprawnością z dnia 2013-05-28.
Wystąpienie do Prezesa Związku Banków Polskich w sprawie korzystania z usług bankowych przez osoby z niepełnosprawnością.
Rzecznik Praw Obywatelskich z dużym uznaniem przyjęła działania Związku Banków Polskich mające na celu stworzenie zaleceń dla sektora bankowego dotyczących obsługi osób niepełnosprawnych. W ocenie Rzecznika, kształtując procedury regulujące sposób zawierania umów bankowych z osobami z dysfunkcją wzroku, należy mieć na uwadze ochronę tych osób przed nadużyciami. Ochrona ta nie może jednak tworzyć barier w dostępie do usług bankowych. Rzecznik Praw Obywatelskich poruszyła w wystąpieniu kwestię działań na rzecz zapewnienia osobom niepełnosprawnym równego dostępu do sfery bankowości elektronicznej, obejmującej dostęp do bankomatów. Za wartą przeanalizowania należy uznać propozycję zawartą w Rekomendacji w sprawie obsługi Osób Niepełnosprawnych przez banki, dotyczącą zapoznania osoby niewidomej z treścią umowy poprzez jej odczytanie przez pracownika. Ważne są jednak postulaty środowiska osób niewidomych i niedowidzących dotyczące wprowadzenia zasady nagrywania tej czynności. Osoby z dysfunkcją słuchu powinny natomiast mieć zapewnioną pomoc tłumacza języka migowego. Wskazanym byłoby podjęcie działań na rzecz uproszczenia języka umów bankowych, nie tylko dla osób niepełnosprawnych, ale także dla pozostałych nieprofesjonalnych uczestników rynku, w tym dla osób starszych. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się z prośbą o przekazanie informacji o pracach nad projektem Rekomendacji w sprawie obsługi Osób Niepełnosprawnych przez banki, a także o dobrych praktykach wypracowanych przez banki w tej sferze.
Prezes Związku Banków Polskich (05.06.2013 r.) poinformował, że bankom - Członkom ZBP zostały przekazane przyjęte przez Zarząd ZBP "Dobre praktyki obsługi osób z niepełnosprawnościami przez banki". Przygotowany dokument stanowi przekształcenie Rekomendacji w sprawie obsługi Osób Niepełnosprawnych przez banki. Celem pierwszej edycji "Dobrych praktyk" jest udzielenie bankom wskazówek, które umożliwią funkcjonalne i efektywne wykorzystywanie oraz udoskonalanie istniejących już mechanizmów, instrumentów i zasobów w oddziałach, uwzględniając przy tym obowiązujące przepisy prawa. W związku z powyższym planuje się cykliczną rozbudowę i aktualizację materiału, tak by w kolejnych edycjach w coraz szerszym zakresie i coraz bardziej szczegółowo odnosił się on do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Prezes Związku Banków Polskich dodał, że w ramach kolejnych konsultacji aktualizowanego materiału, ZBP będzie zabiegał o opinię i uwagi Rzecznika Praw Obywatelskich.