Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie wątpliwości pojawiających się na gruncie przepisów ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym z dnia 2014-06-05.

Adresat:
Minister Infrastruktury i Rozwoju
Sygnatura:
V.565.145.2014
Data sprawy:
2014-06-05
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

Wystąpienie do Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie wątpliwości pojawiających się na gruncie przepisów ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym.

W ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich treść upoważnienia ustawowego do wydania rozporządzenia w sprawie płatnych autostrad, zawartego w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, nie odpowiada wymogom konstytucyjnym, ponieważ nie określa wytycznych dotyczących treści aktu wykonawczego. Ponadto, zdaniem Rzecznika, istotne jest, aby decyzja o tym, czy dany odcinek autostrady jest płatny czy też jest wyłączony z opłat była podejmowana w oparciu o zobiektywizowane kryteria uregulowane ustawowo. W sytuacji bowiem, gdy przepisy nie określają jednoznacznie warunków decydujących o odpłatności autostrad, organ upoważniony do wydania rozporządzenia ma pełną swobodę w unormowaniu przekazanych mu spraw. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się z prośbą o ocenę przedstawionego problemu, także pod kątem ewentualnych zmian legislacyjnych, a w szczególności o wskazanie, na jakiej podstawie podejmowane są decyzje o wyłączeniu lub o objęciu autostrad obowiązkiem odpłatności.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2014-07-03
Opis odpowiedzi:
Minister Infrastruktury i Rozwoju (03.07.2014 r.) poinformował, że zgodnie
z postanowieniami Konstytucji upoważnienie do wydania rozporządzenia powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu. Jednakże poszukując wytycznych dla delegacji ustawowej należy analizować nie tylko sam konkretny przepis ustawy zawierający delegację, ale też i inne przepisy tej ustawy. Zapisanie wytycznych do wydania rozporządzenia w innym ustępie tego samego artykułu ustawy jest zgodne z zasadami techniki prawodawczej. Taką wytyczną jest art. 1 ust. 5 ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Wskazane bowiem w rozporządzeniu autostrady budowane i eksploatowane jako płatne (a więc rozwiązania merytoryczne) muszą spełniać warunek określony w ust. 5 ustawy tzn. musi istnieć możliwość korzystania z innej, oprócz autostrady, ogólnodostępnej drogi publicznej.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym za przejazd autostradą, po dostosowaniu jej do poboru opłat,pobierane są opłaty za przejazd. Ponadto odpłatność korzystania z autostrad potwierdza tytuł ustawy. Zatem w założeniu ustawodawcy było, aby wszystkie autostrady generalnie były płatne. Co do zasady, jako płatne dla pojazdów samochodowych powinny być autostrady stanowiące dłuższe ciągi drogowe, których funkcją jest przenoszenie ruchu międzynarodowego i długodystansowego. Trudno zatem zgodzić się z poglądem, że organ upoważniony do wydania rozporządzenia w sprawie płatnych autostrad ma na tej podstawie pełną swobodę w podejmowaniu decyzji, czy dany odcinek autostrady jest płatny. Niezależnie od powyższego, przedmiotowa problematyka zostanie ponownie przeanalizowana, w szczególności pod kątem zasadności funkcjonowania upoważnienia ustawowego.