Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Prezesa Związku Banków Polskich w sprawie utrudnień w korzystaniu z usług bankowych przez osoby starsze, posiadające dowody osobiste wydane na czas nieoznaczony z dnia 2014-06-23.

Adresat:
Prezes Związku Banków Polskich
Sygnatura:
V.7220.189.2014
Data sprawy:
2014-06-23
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

Wystąpienie do Prezesa Związku Banków Polskich w sprawie utrudnień w korzystaniu z usług bankowych przez osoby starsze, posiadające dowody osobiste wydane na czas nieoznaczony.

Z informacji prasowych wynika, że banki utrudniają korzystanie z usług bankowych przez osoby starsze posługujące się dowodem osobistym wydanym na czas nieoznaczony. Osoby te nie tylko nie mogą korzystać z instrumentów finansowych oferowanych przez banki, lecz także zostają pozbawione dostępu do własnych środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym. W konsekwencji klienci banków zmuszeni są do wymiany bezterminowego dowodu osobistego, co w odbiorze społecznym postrzegane jest jako działanie naruszające prawo oraz dyskryminujące osoby, które ukończyły 65 rok życia. Rzecznik Praw Obywatelskich prosi o zajęcie stanowiska w tej kwestii i rozważenie możliwości usunięcia dostrzeżonych nieprawidłowości.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2014-07-09
Opis odpowiedzi:
Prezes Związku Banków Polskich (09.07.2014 r.) wyjaśnił, że co do zasady dowody osobiste wydawane są na czas oznaczony, a jedynie wyjątkowo są wydawane na czas nieoznaczony osobom, które ukończyły 65 rok życia, jeżeli osoby te wystąpią z takim wnioskiem. Z dniem 1 stycznia 2015 r. zacznie obowiązywać nowa ustawa o dowodach osobistych, która nie przewiduje możliwości wydawania dowodów osobistych z nieoznaczonym terminem. Zgodnie z przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu banki zobowiązane są stosować wobec swoich klientów środki bezpieczeństwa finansowego. Jednym z takich środków jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości na podstawie dokumentów lub informacji publicznie dostępnych. Prezes Związku Banków Polskich podkreślił, że nieprawidłowości w zakresie zapisywania cech dokumentu tożsamości z terminem nieoznaczonym miały charakter sporadyczny i incydentalny, podyktowany względami technologicznymi. Według informacji posiadanych przez Związek Banków Polskich nieprawidłowości te zostały już wyeliminowane przez odpowiednie zmiany systemu informatycznego.