
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
al. Solidarności 77
00-090 Warszawa

Tel. centr. (+48 22) 55 17 700
Infolinia obywatelska 800 676 676

biurorzecznika@brpo.gov.pl
www.rpo.gov.pl

RZECZNIK  PRAW  OBYWATELSKICH

Adam Bodnar

 VII.505.8.2019.ST

Rada Języka Polskiego działając na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 

października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 1999 r. Nr 90, poz. 999 ze zm.) 

przedstawiła Sejmowi „Sprawozdanie o stanie ochrony języka polskiego za lata 2016-2017” 

(druk sejmowy nr 3324). Celem tego sprawozdania było zbadanie, czy emitowane przez 

nadawcę publicznego, w tym przypadku Telewizję Polską S. A. tzw. paski informacyjne 

dotyczące najważniejszych wydarzeń politycznych lat 2016-2017 były zgodne z art. 3 ust. 1 

pkt 1 ustawy o języku polskim. Chodziło więc o zbadanie czy Telewizja Polska S. A. 

w zakresie objętym badaniem stwarza warunki do właściwego rozwoju języka jako 

narzędzia międzyludzkiej komunikacji. W świetle wyników tego badania „zdecydowana 

większość pasków emitowanych w <<Wiadomościach>> TVP S. A., zapowiadających 

materiały o najważniejszych wydarzeniach politycznych lat 2016-17 w Polsce, została 

Warszawa, 

Pan Witold Kołodziejski 

Przewodniczący Krajowej Rady

Radiofonii i Telewizji



- 2 -

skonstruowana najprawdopodobniej z myślą o wpływaniu na opinię odbiorcy komunikatu, 

a nie z myślą o dostarczeniu mu obiektywnego powiadomienia o danym zdarzeniu.”

Według Rady Języka Polskiego praktyka polegająca na dostarczaniu społeczeństwu 

nierzetelnego, nieobiektywnego przekazu, w którym trudno odróżnić informację od 

komentarza, sprawia, że należy uznać, iż osoby odpowiedzialne za treść pasków 

emitowanych w „Wiadomościach” TVP1 mogły nie wypełnić obowiązku nałożonego przez 

ustawodawcę, a polegającego na dostarczaniu obywatelom rzetelnej informacji. 

W zakresie objętym badaniem – jak stwierdza Rada Języka Polskiego – język polski 

nie jest traktowany jako dobro społeczne, lecz jako instrument w walce politycznej służący 

jednemu z podmiotów politycznych w celu kreacji własnej wizji świata i narzucania jej 

obywatelom. Rada wskazuje, że „w wielu tekstach analizowanych pasków realizowane są 

nieetyczne zabiegi językowe, takie jak etykietowanie, stygmatyzacja, stereotypizacja, 

korzystane dla nadawcy operacje na znaczeniu słów, ich nacechowaniu lub ich kształcie 

modalnym.”

Treść sprawozdania Rady Języka Polskiego wskazuje na to, że w zbadanym obszarze 

telewizja publiczna działa z naruszeniem art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. 

o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2019 r. poz. 361). Przepis ten stanowi, że publiczna 

telewizja realizuje misję publiczną oferując całemu społeczeństwu i poszczególnym jego 

częściom programy cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem 

i niezależnością. Ze sprawozdania – jak już wskazano powyżej – w sposób jednoznaczny 

wynika, że w zbadanym zakresie telewizja oferuje społeczeństwu przekaz nierzetelny 

i nieobiektywny. 



- 3 -

Powyższe ustalenia Rady Języka Polskiego oznaczają także, że w zakresie objętym 

badaniem dziennikarze telewizji publicznej nie realizują ciążącego na nich zadania 

opisanego w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz. U. 

z 2018 r. poz. 1914 ze zm.) polegającego na służbie społeczeństwu i państwu. W ramach 

tego zadania dziennikarz ma obowiązek działania zgodnie z etyką zawodową i zasadami 

współżycia społecznego, w granicach określonych przepisami prawa. Dziennikarz ma więc 

obowiązek zachować szczególną staranność i rzetelność przy zbieraniu i wykorzystaniu 

materiałów prasowych (art. 12 ust. 1 pkt 1 Prawa prasowego). Jednak, jeśli – tak jak 

twierdzi Rada Języka Polskiego w swoim sprawozdaniu – dziennikarze w zakresie objętym 

badaniem, dostarczają społeczeństwu przekaz nieobiektywny i nierzetelny, to naruszają 

obowiązki wynikające ze wskazanych przepisów Prawa prasowego. 

Dodać do tego trzeba, że telewizja publiczna jest finansowana m. in. z dochodów 

z daniny publicznej jaką jest opłata abonamentowa. Opłatę tę pobiera się (art. 1 ustawy z 

dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych- Dz. U. z 2014r. poz. 1204 ze zm.) w 

celu realizacji misji publicznej, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o radiofonii i 

telewizji. Opłata ta powinna więc służyć zapewnieniu oferty programowej cechującej się 

pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością. Sprawozdanie Rady Języka 

Polskiego zdaje się wskazywać, że danina publiczna jest jednak wykorzystywana 

niezgodnie ze swoim przeznaczeniem. 

W związku z powyższym, mając na uwadze, że zgodnie z art. 213 ust. 1 Konstytucji 

RP Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stoi na straży wolności słowa, prawa do informacji 

oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji (a ów interes publiczny z pewnością 

obejmuje przekazywanie przez publiczną telewizję społeczeństwu programów cechujących 



- 4 -

się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością), działając na podstawie 

art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. 

z 2018 r. poz. 2179) zwracam się do Pana Przewodniczącego o ustosunkowanie się do 

sprawozdania Rady Języka Polskiego w kontekście powołanych powyżej obowiązków 

ustawowych telewizji publicznej i jej dziennikarzy. 


		2019-04-08T11:49:28+0000
	Adam Piotr Bodnar




