Uprzejmie informujemy, że w związku z pracami technicznymi 24 listopada w godzinach 14:45 - 17:45 nie będzie dostępny serwis Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich. Przepraszamy za utrudnienia.

Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Prezesa Rady Ministrów w sprawie niejednolitej praktyki dotyczącej sposobu załatwienia petycji z dnia 2022-12-21.

Adresat:
Prezes Rady Ministrów
Sygnatura:
VII.604.18.2022
Data sprawy:
2022-12-21
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Konstytucyjnego, Międzynarodowego i Europejskiego
Wynik sprawy:
nieuwzględnienie wystąpienia Rzecznika
Opis sprawy:

Wystąpienie do Prezesa Rady Ministrów w sprawie niejednolitej praktyki dotyczącej sposobu załatwienia petycji.

Do Rzecznika Praw Obywatelskich zwrócił się jeden z obywateli, sygnalizując, że na stronach internetowych niektórych ministerstw nie są publikowane odpowiedzi na skierowane do poszczególnych ministrów petycje.

Analiza stron internetowych poszczególnych ministerstw przeprowadzona przez RPO rzeczywiście prowadzi do wniosku, że w niektórych przypadkach - a konkretnie: Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji - dyspozycja art. 8 ust. 2 ustawy o petycjach nie jest wypełniana, ponieważ udzielone odpowiedzi na petycje nie są na tych stronach publikowane (publikowane są wyłącznie skany petycji, ale już nie skany odpowiedzi na petycje). Na stronach internetowych trzech wskazanych ministerstw publikowane są - obok skanów petycji - tylko lakoniczne komunikaty o tym, że udzielono na nie odpowiedzi w określonym dniu. Z kolei w przypadku strony internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zamiast skanu odpowiedzi na petycje publikowane są bardzo krótkie streszczenia tych odpowiedzi.

Wobec powyższego Rzecznik zwrócił się do Premiera z prośbą o wyjaśnienia, w szczególności poprzez udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: 1. Dlaczego w centralnej administracji rządowej nie jest stosowana jednolita praktyka w zakresie publikowania na stronach internetowych ministerstw skanów odpowiedzi na petycje (zawiadomień o sposobie załatwienia petycji)? 2. Czy Kancelaria Premiera planuje podjęcie działań zmierzających do ujednolicenia wskazanej praktyki w takim kierunku, aby wszystkie ministerstwa na swoich stronach internetowych publikowały w całości także odpowiedzi na petycje (zawiadomienia o sposobie załatwienia petycji)?

Jednocześnie RPO zwrócił się z wnioskiem o podjęcie przez Radę Ministrów inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do nadania ust. 2 w art. 8 ustawy o petycjach następującego brzmienia: "Informacja, o której mowa w ust. 1, jest niezwłocznie aktualizowana o dane dotyczące przebiegu postępowania, w szczególności dotyczące zasięganych opinii i przewidywanego terminu załatwienia petycji, oraz o informację zawierającą odwzorowanie cyfrowe (skan) zawiadomienia o sposobie załatwienia petycji, o którym mowa w art. 13 ust. 1". Nie można bowiem wykluczyć, że źródłem niejednolitej praktyki w zakresie publikowania danych o sposobie załatwienia petycji jest pewna niejednoznaczność art. 8 ust. 2 ustawy o petycjach w aktualnym brzmieniu. Uchwalenie proponowanej powyżej nowej regulacji tego przepisu pozwoliłoby usunąć możliwe na tle aktualnego stanu prawnego wątpliwości.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2023-02-22
Opis odpowiedzi:
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji w piśmie z 22 lutego 2023 r. wskazał, iż przy rozpatrywaniu petycji, MSWiA dochowuje należytej staranności w zakresie przestrzegania przepisów prawa zawartych w obowiązującej ustawie o petycjach. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, obowiązkowi publikacji na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego podlegają odwzorowania cyfrowe (skany) petycji. W związku z tym, MSWiA wywiązuje się z nałożonego przez ustawodawcę obowiązku. Natomiast ustawa ta nie nakłada na organ obligatoryjnej publikacji odwzorowań cyfrowych (skanów) odpowiedzi udzielonych podmiotom wnoszącym. Niemniej Podsekretarz Stanu nadmienił, że MSWiA przekazuje stosowne informacje obywatelom, którzy w swoich wystąpieniach wyrażają zainteresowanie szczegółowymi danymi dotyczącymi sposobu załatwienia wskazanych petycji. Dotyczy to również próśb o udostępnienie treści udzielonych na nie odpowiedzi.