Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



1. W sprawie organizacji obsługi interesantów w sekretariatach sądowych z dnia 2003-12-01.

Adresat:
MINISTERSTWO SPRAWIEDLIWOŚCI
Sygnatura:
RPO/434099/03/IV/400 RZ
Data sprawy:
2003-12-01
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Cywilnego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

1. W sprawie organizacji obsługi interesantów w sekretariatach sądowych.

W skargach do Rzecznika kwestionowana jest słuszność zasady, iż na obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Warszawie adwokaci i radcowie prawni obsługiwani są w sekretariatach sądowych poza kolejnością. Strony postępowania prowadzące sprawy sądowe we własnym zakresie mają trudności w prawidłowym przygotowaniu się do rozprawy. Wiele skarg dotyczy organizacji pracy sądów wieczystoksięgowych. Kwestia kolejności obsługi przez sekretariaty sądowe była przedmiotem zarządzeń wydanych w ramach nadzoru administracyjnego. Zarządzeniem z dnia 29.01.1999 r. Prezes Sądu Okręgowego w Warszawie uchylił wcześniejsze zarządzenia ustalające obsługę profesjonalnych pełnomocników procesowych poza kolejnością. Zarządzenie to zostało uchylone przez Ministra Sprawiedliwości w dniu 19.02.1999 r., który w uzasadnieniu stwierdził, że zawodowe wykonywanie obsługi prawnej jest racjonalnym kryterium zróżnicowania. Zdaniem Rzecznika kwestia organizacji obsługi interesantów w sądach, w omawianym zakresie, zasługuje na uregulowanie w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Wydanie normy prawnej na poziomie rozporządzenia pozwoli na uniknięcie zarzutu arbitralności regulacji i ujednolici praktykę na terenie całego kraju. Wystarczające byłoby włączenie omawianego zagadnienia do rozporządzenia ustalającego regulamin wewnętrznego urzędowania sądów powszechnych. Niezależnie od treści, jaką ostatecznie przybierze ta regulacja, niezbędne jest wyważenie interesów wszystkich podmiotów zainteresowanych dostępem do akt sądowych.

Inf. 4/2004, str.61.

2. Monit z dnia 24.06.2004 r.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu: