1. W sprawie "Procedur postępowania nauczycieli i metod współpracy szkół z Policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem i prostytucją" z dnia 2004-05-25.
1. W sprawie "Procedur postępowania nauczycieli i metod współpracy szkół z Policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem i prostytucją".
"Procedury" zostały opracowane w ramach Krajowego Programu Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 13.01.2004 r. Zasadniczą wadą tego dokumentu jest nadmiar ingerencji Policji i jej zbędne zaangażowanie w życie szkoły, przy braku odpowiedniej ochrony praw i wolności uczniów i ich rodziców. Ważne jest, aby uczeń, nauczyciel i rodzic dokładnie wiedzieli, jakie sytuacje mogą skutkować zawiadomieniem Policji lub sądu i jakie są podstawy prawne prowadzonych w stosunku do uczniów działań. W sytuacji zagrożenia dzieci demoralizacją, szkoła powinna współpracować przede wszystkim z rodzicami, a "Procedury" w niewielkim stopniu odnoszą się do współpracy z nimi. Poważnym uchybieniem jest nieuwzględnienie zasad i procedur związanych ze zgodą na badania i zapewnieniem tajemnicy lekarskiej w zakresie informacji o stanie zdrowia. Dokument zawiera wiele stwierdzeń ogólnikowych i nieprecyzyjnych, co może prowadzić do nadużyć i nadinterpretacji obowiązującego prawa. Rzecznik Praw Obywatelskich nie kwestionuje potrzeby uregulowania kontaktów szkoły z Policją. Nie kwestionuje także potrzeby przygotowania procedur działania wobec uczniów zagrożonych demoralizacją oraz tych, którzy na terenie szkoły popełniają czyny karalne. Wprowadzane regulacje muszą być jednak precyzyjne i zgodne z obowiązującym prawem i standardami w zakresie ochrony praw człowieka. Powyższe "Procedury" ich nie spełniają. Dokument powołuje się m.in. na rozporządzenie MENiS oraz zarządzenie Komendanta Głównego Policji, podczas gdy ograniczenia podstawowych praw ucznia, o jakich mowa w "Procedurach" można ustanowić jedynie w ustawie. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się o wycofanie obecnego dokumentu z obiegu pr
Inf. 7-9/2004, str. 74