1. W sprawie specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych - kontynuacja dyskusji nad kształtem i koncepcją kształcenia specjalnego z dnia 2004-07-01.
1. W sprawie specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych - kontynuacja dyskusji nad kształtem i koncepcją kształcenia specjalnego.
Nawiązując do wcześniejszego wystąpienia w tej sprawie z dnia 4.05.2004 r. i odpowiedzi z dnia 24.05.2004 r., Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się do Ministra Edukacji Narodowej i Sportu o zweryfikowanie przedstawionego stanowiska w sprawie konieczności zreformowania systemu kształcenia specjalnego. Problem dotyczy kilkudziesięciu tysięcy dzieci. Znaczna część dzieci przebywających w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych powinna uczyć się w szkołach ogólnodostępnych lub specjalnych w miejscu zamieszkania. Rzecznik zwraca się o poinformowanie go o konkretnych działaniach i planach Ministerstwa mających na celu stworzenie dzieciom takich możliwości. W ocenie Rzecznika istnieje pilna potrzeba przeprowadzenia rzetelnej analizy zasadności pobytu wszystkich wychowanków specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych. Warto byłoby zbadać, czy we wszystkich przypadkach jest zgoda rodziców wynikająca ze świadomego wyboru, a nie z konieczności lub braku wiedzy o innych możliwościach. Wyniki wizyt pracowników Biura Rzecznika Praw Obywatelskich w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych pokazały, że nie wszystkie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego są trafne, że nie ma żadnych racjonalnych powodów umieszczania w takich ośrodkach dzieci niedostosowanych społecznie oraz dzieci upośledzonych w stopniu lekkim, a to one stanowią większość wychowanków. Konieczność edukacji poza miejscem zamieszkania powinna być ostatecznością i wynikać z potrzeby zapewnienia specjalistycznej rewalidacji czy rehabilitacji, a nie tylko kształcenia specjalnego, jakie może zapewnić szkoła specjalna lub ogólnodostępna w środowisku. Nie można zgodzić się z kwalifikowaniem młodzieży tzw. niedostosowanej społecznie do specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych. Jeżeli stopień niedostosowania wskazuje na konieczność odizolowania dziecka od rodziny i umies
Inf. 7-9/2004, str. 82