Adresat:
MINISTERSTWO SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
Sygnatura:
RPO/492908/04/IX/908 RZ
Data sprawy:
2005-01-11
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
!!!(do 06.01.2011) OCHRONY PRAW ŻOŁNIERZY, FUNKCJONARIUSZY SŁUŻB PUBLICZNYCH I CUDZOZIEM.
Wynik sprawy:
Opis sprawy:
1. W sprawie zakresu egzaminu ze znajomości przepisów dotyczących posiadania broni oraz umiejętności posługiwania się bronią.
Treść rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20.03.2000 r. w sprawie egzaminu ze znajomości przepisów dotyczących posiadania broni oraz umiejętności posługiwania się bronią, zdaniem Rzecznika wykracza poza zakres upoważnienia ustawowego. Przepis art. 16 ust. 3 ustawy o broni i amunicji stanowi, że egzamin powinien składać się z części teoretycznej dotyczącej znajomości przepisów w zakresie zgodnego z prawem posiadania i używania danej broni, czyli określonego rodzaju broni, natomiast w rozporządzeniu mowa jest ogólnie o broni, przez co należy rozumieć wszystkie rodzaje broni określone w art. 4 ust. 1 ustawy. W takiej sytuacji zasadnym byłoby wprowadzenie do treści § 3 ust. 1 rozporządzenia określenia "danej broni", co dałoby podstawę do uznania zgodności aktu podustawowego z upoważnieniem wynikającym z art. 16 ust. 3 ustawy. Wątpliwości Rzecznika budzi także stosowanie wzoru karty egzaminacyjnej w teoretycznej części egzaminu. Komisja egzaminacyjna imiennie przydziela egzaminowanym zestawy pytań. Taki sposób przeprowadzania egzaminu stwarza możliwość nadużyć i sprawia wrażenie, że o zdaniu egzaminu decyduje nie tyle wiedza, ile wola komisji.
Inf. 1-3/2005, str. 22
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:
Data odpowiedzi:
2006-01-12
Opis odpowiedzi:
1. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji (11.02.2005 r.) poinformował, że uregulowanie zawarte w rozporządzeniu obejmuje znajomość postanowień dotyczących posiadania i używania roni w ogólności, a nie tylko danego rodzaju broni, co może sugerować przekroczenie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 16 ust. 3 ustawy o broni i amunicji. Należy jednak mieć na uwadze, że przepisy tej ustawy oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych regulują zagadnienie zgodnego z prawem posiadania i używania broni odnosząc się ogólnie do wszystkich rodzajów broni wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy, nie regulują zaś w sposób szczególny tego zagadnienia w odniesieniu do jej poszczególnych rodzajów. Prawidłowo opracowane pytania do testów egzaminacyjnych powinny obejmować sprawdzenie znajomości przepisów dotyczących posiadania i używania danej broni, a nie przepisów mających zastosowanie wyłącznie do innych rodzajów broni niż ta, o którą ubiega się osoba egzaminowana. Ponadto nie wydaje się słusznym zarzut możliwości nadużyć ze strony komisji egzaminacyjnej w odniesieniu do wzoru karty egzaminacyjnej. Karta egzaminacyjna obowiązująca przy części teoretycznej egzaminu jest imienna, jednak nie zawiera pytań, a jedynie tabelkę, w której egzaminowany skreśla wybrany wariant odpowiedzi. Wydaje się, że taka forma karty egzaminacyjnej zakłada otrzymanie przez egzaminowanego osobnego zestawu pytań.
Inf. 1-3/2005, str. 23