1. W sprawie dodatków do wynagrodzeń dla pracowników urzędów pracy z dnia 2005-05-20.
1. W sprawie dodatków do wynagrodzeń dla pracowników urzędów pracy.
Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, pracownikom wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy (pośrednikom pracy, doradcom zawodowym, specjalistom ds. rozwoju zawodowego, specjalistom ds. programów, liderom klubów pracy, a także pracownikom krajowej kadry sieci EURES) przysługują dodatki do wynagrodzeń. Uprawnienia do otrzymania dodatków przysługują wymienionym kategoriom pracowników od dnia 1.06.2004 r., jednak z uwagi na brak aktu wykonawczego określającego wysokość i tryb wypłacania i przyznawania dodatków, uprawnienia te nie mogły zostać zrealizowane. Na podstawie przepisów przejściowych część pracowników zatrudnionych w urzędach pracy stała się z dniem wejścia w życie ustawy pośrednikami pracy, doradcami zawodowymi, specjalistami do spraw programów oraz specjalistami do spraw rozwoju zawodowego. Oznacza to, że osoby te już od dnia wejścia w życie ustawy mogły ubiegać się o dodatki. Z uwagi na niewykonanie przez zobowiązany organ w terminie wejścia w życie ustawy upoważnienia ustawowego, wskazanej grupie pracowników nie mogły zostać przyznane dodatki. Osoby te poniosły więc określony uszczerbek majątkowy. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21.03.2005 r. w sprawie wysokości oraz trybu przyznawania i wypłacania dodatków do wynagrodzenia pracownikom publicznych służb zatrudnienia nie przewiduje rekompensaty za okres od dnia 1.06.2004 r. do dnia 1.04.2005 r., a więc za okres, gdy z uwagi na brak przepisów niemożliwe było przyznanie dodatków.
Inf. 4-6/2005, str.
2. Pismo z dnia 11.10.2005 r. - Rzecznik prosi o poinformowanie o działaniach podjętych w celu usunięcia skutków spóźnionego terminu wydania i wprowadzenia w życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21.03.2005 r. w sprawie wysokości oraz trybu przyznawania i wypłacania dodatków do wynagrodzenia pracownikom publicznych służb zatrudnienia.
Inf. 10-12/2005, str.
Inf. 4-6/2005, str.
2. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki i Pracy (26.10.2005 r.) poinformował, że Ministerstwo przygotowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie wysokości, trybu oraz warunków przyznawania i wypłacania dodatku do wynagrodzenia pracownikom publicznych służb zatrudnienia. W projekcie tym znalazł się przepis dotyczący wyrównania korzyści majątkowych, jakie pracownicy publicznych służb zatrudnienia i OHP utracili w związku z tym, iż rozporządzenie z dnia 21.03.2005 r. weszło w życie dopiero w kwietniu 2005 r. Przepis ten przewiduje, iż osoby, które w okresie od 1.06.2004 r. do dnia 31.03.2005 r. spełniły warunki do otrzymania dodatku do wynagrodzenia określone w § 2 ww. rozporządzenia, otrzymają ten dodatek na podstawie jednorazowej oceny pracy wykonywanej przez nich w tym okresie. Na podstawie tej oceny ustalona zostanie jedna wysokość dodatku za wszystkie miesiące, za które dodatek przysługuje. Dodatek wypłacony zostanie pracownikowi jednorazowo lub w częściach, nie później niż do dnia 30.06.2006 r. W najbliższych dniach projekt rozporządzenia zostanie wysłany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji z partnerami społecznymi.
Inf. 10-12/2005, str.