Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



W sprawie wykonywania orzeczeń sądów rodzinnych polegających na umieszczaniu w odpowiednich placówkach nieletnich oraz małoletnich z dnia 2005-06-01.

Adresat:
MINISTERSTWO POLITYKI SPOŁECZNEJ
Sygnatura:
RPO/434183/03/XI/1105 RZ
Data sprawy:
2005-06-01
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
!!!(do 06.01.2011) (DO 31.08.2007) PRAWA RODZINNEGO I OCHRONY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

W sprawie wykonywania orzeczeń sądów rodzinnych polegających na umieszczaniu w odpowiednich placówkach nieletnich oraz małoletnich.

W dniu 14.12.2004 r. w Ministerstwie Sprawiedliwości odbyło się spotkanie mające doprowadzić do międzyresortowych uzgodnień umożliwiających wykonywanie orzeczeń sądów rodzinnych polegających na umieszczeniu w odpowiednich placówkach nieletnich oraz małoletnich. Środki te wykonywane są opornie, albo nie są wykonywane w ogóle. Brak jest struktury koordynującej prace resortów. Poszczególne resorty realizują własne, coraz bardziej hermetyczne i wzajemnie niespójne koncepcje. W ten sposób kolejny raz potwierdza się słuszność postulatu o konieczności utworzenia odrębnego resortu rodziny. W ostatnich latach wprowadzane są zmiany ustawowe stanowiące poważne odejście od powszechnie uznanych w świecie i przez lata stosowanych w Polsce standardów postępowania z nieletnimi. Jednym z takich standardów jest zasada, że celem postępowania z nieletnim jest "przywrócenie" go społeczeństwu. Efektem procesu resocjalizacji ma być dobre funkcjonowanie, lecz nie na marginesie społeczeństwa lub w warunkach izolacji, ale w warunkach normalnych. Trudno w tym kontekście zrozumieć racje zmian wprowadzonych ustawą z dnia 27.06.2003 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i innych ustaw.

1-4 W sprawie wykonywania orzeczeń sądów rodzinnych polegających na umieszczaniu w odpowiednich placówkach nieletnich oraz małoletnich.

W dniu 14.12.2004 r. w Ministerstwie Sprawiedliwości odbyło się spotkanie mające doprowadzić do międzyresortowych uzgodnień umożliwiających wykonywanie orzeczeń sądów rodzinnych polegających na umieszczeniu w odpowiednich placówkach nieletnich oraz małoletnich. Środki te wykonywane są opornie, albo nie są wykonywane w ogóle. Brak jest struktury koordynującej prace resortów. Poszczególne resorty realizują własne, coraz bardziej hermetyczne i wzajemnie niespójne koncepcje. W ten sposób kolejny raz potwierdza się słuszność postulatu o konieczności utworzenia odrębnego resortu rodziny. W ostatnich latach wprowadzane są zmiany ustawowe stanowiące poważne odejście od powszechnie uznanych w świecie i przez lata stosowanych w Polsce standardów postępowania z nieletnimi. Jednym z takich standardów jest zasada, że celem postępowania z nieletnim jest "przywrócenie" go społeczeństwu. Efektem procesu resocjalizacji ma być dobre funkcjonowanie, lecz nie na marginesie społeczeństwa lub w warunkach izolacji, ale w warunkach normalnych. Trudno w tym kontekście zrozumieć racje zmian wprowadzonych ustawą z dnia 27.06.2003 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i innych ustaw.

Inf. 4-6/2005, str.

W sprawie wykonywania orzeczeń sądów rodzinnych polegających na umieszczaniu w odpowiednich placówkach nieletnich oraz małoletnich.

W dniu 14.12.2004 r. w Ministerstwie Sprawiedliwości odbyło się spotkanie mające doprowadzić do międzyresortowych uzgodnień umożliwiających wykonywanie orzeczeń sądów rodzinnych polegających na umieszczeniu w odpowiednich placówkach nieletnich oraz małoletnich. Środki te wykonywane są opornie, albo nie są wykonywane w ogóle. Brak jest struktury koordynującej prace resortów. Poszczególne resorty realizują własne, coraz bardziej hermetyczne i wzajemnie niespójne koncepcje. W ten sposób kolejny raz potwierdza się słuszność postulatu o konieczności utworzenia odrębnego resortu rodziny. W ostatnich latach wprowadzane są zmiany ustawowe stanowiące poważne odejście od powszechnie uznanych w świecie i przez lata stosowanych w Polsce standardów postępowania z nieletnimi. Jednym z takich standardów jest zasada, że celem postępowania z nieletnim jest "przywrócenie" go społeczeństwu. Efektem procesu resocjalizacji ma być dobre funkcjonowanie, lecz nie na marginesie społeczeństwa lub w warunkach izolacji, ale w warunkach normalnych. Trudno w tym kontekście zrozumieć racje zmian wprowadzonych ustawą z dnia 27.06.2003 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i innych ustaw.

1-4 W sprawie wykonywania orzeczeń sądów rodzinnych polegających na umieszczaniu w odpowiednich placówkach nieletnich oraz małoletnich.

W dniu 14.12.2004 r. w Ministerstwie Sprawiedliwości odbyło się spotkanie mające doprowadzić do międzyresortowych uzgodnień umożliwiających wykonywanie orzeczeń sądów rodzinnych polegających na umieszczeniu w odpowiednich placówkach nieletnich oraz małoletnich. Środki te wykonywane są opornie, albo nie są wykonywane w ogóle. Brak jest struktury koordynującej prace resortów. Poszczególne resorty realizują własne, coraz bardziej hermetyczne i wzajemnie niespójne koncepcje. W ten sposób kolejny raz potwierdza się słuszność postulatu o konieczności utworzenia odrębnego resortu rodziny. W ostatnich latach wprowadzane są zmiany ustawowe stanowiące poważne odejście od powszechnie uznanych w świecie i przez lata stosowanych w Polsce standardów postępowania z nieletnimi. Jednym z takich standardów jest zasada, że celem postępowania z nieletnim jest "przywrócenie" go społeczeństwu. Efektem procesu resocjalizacji ma być dobre funkcjonowanie, lecz nie na marginesie społeczeństwa lub w warunkach izolacji, ale w warunkach normalnych. Trudno w tym kontekście zrozumieć racje zmian wprowadzonych ustawą z dnia 27.06.2003 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i innych ustaw.

Inf. 4-6/2005, str.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2005-07-28
Opis odpowiedzi:
Zastępca Komendanta Głównego Policji (20.06.2005 r.) podtrzymuje propozycje legislacyjne przedstawione na spotkaniu w Ministerstwie Sprawiedliwości. Zasadnym jest zmiana ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich przez wprowadzenie przepisu określającego maksymalny czas pobytu nieletniego w policyjnej izbie dziecka.


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu (21.06.2005 r.) podziela pogląd, iż problematyka dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie oraz rodzin dysfunkcyjnych powinna pozostawać w kompetencjach jednego resortu. Powinien nim być odrębny resort lub resort właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego. Jednym z najpoważniejszych problemów po przejęciu młodzieżowych ośrodków wychowawczych przez resort oświaty okazała się bardzo duża liczba nieletnich oczekujących na umieszczenie w młodzieżowym ośrodku wychowawczym oraz niewystarczająca liczba miejsc w tych placówkach. Zakładanie i prowadzenie nowych ośrodków jest zadaniem jednostek samorządu terytorialnego stopnia powiatowego. Resort oświaty nie dysponuje instrumentem umożliwiającym przyspieszenie podejmowania takich decyzji przez starostów powiatów. Przekazanie młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii do resortu edukacji nie może oznaczać wycofania się resortu polityki społecznej z działań na rzecz dzieci niedostosowanych społecznie i zagrożonych demoralizacją lub przestępczością. Problemy te sygnalizowano Ministrowi Sprawiedliwości, jednak dotychczas brak odpowiedzi ze strony Ministerstwa.



1. Zastępca Komendanta Głównego Policji (20.06.2005 r.) podtrzymuje propozycje legislacyjne przedstawione na spotkaniu w Ministerstwie Sprawiedliwości. Zasadnym jest zmiana ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich przez wprowadzenie przepisu określającego maksymalny czas pobytu nieletniego w policyjnej izbie dziecka.
Inf. 4-6/2005, str.

2. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu (21.06.2005 r.) podziela pogląd, iż problematyka dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie oraz rodzin dysfunkcyjnych powinna pozostawać w kompetencjach jednego resortu. Powinien nim być odrębny resort lub resort właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego. Jednym z najpoważniejszych problemów po przejęciu młodzieżowych ośrodków wychowawczych przez resort oświaty okazała się bardzo duża liczba nieletnich oczekujących na umieszczenie w młodzieżowym ośrodku wychowawczym oraz niewystarczająca liczba miejsc w tych placówkach. Zakładanie i prowadzenie nowych ośrodków jest zadaniem jednostek samorządu terytorialnego stopnia powiatowego. Resort oświaty nie dysponuje instrumentem umożliwiającym przyspieszenie podejmowania takich decyzji przez starostów powiatów. Przekazanie młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii do resortu edukacji nie może oznaczać wycofania się resortu polityki społecznej z działań na rzecz dzieci niedostosowanych społecznie i zagrożonych demoralizacją lub przestępczością. Problemy te sygnalizowano Ministrowi Sprawiedliwości, jednak dotychczas brak odpowiedzi ze strony Ministerstwa.
Inf. 4-6/2005, str.

3. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Polityki Społecznej (24.06.2005 r.) podtrzymuje stanowisko w sprawie umieszczania nieletnich poza placówkami opiekuńczo-wychowawczymi i uważa, iż należy jak najszybciej podjąć prace nad systemowymi rozwiązaniami prawnymi porządkującymi zakres oddziaływań resocjalizacyjnych.
Inf. 4-6/2005, str.
1. Zastępca Komendanta Głównego Policji (20.06.2005 r.) podtrzymuje propozycje legislacyjne przedstawione na spotkaniu w Ministerstwie Sprawiedliwości. Zasadnym jest zmiana ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich przez wprowadzenie przepisu określającego maksymalny czas pobytu nieletniego w policyjnej izbie dziecka.
Inf. 4-6/2005, str.

2. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu (21.06.2005 r.) podziela pogląd, iż problematyka dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie oraz rodzin dysfunkcyjnych powinna pozostawać w kompetencjach jednego resortu. Powinien nim być odrębny resort lub resort właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego. Jednym z najpoważniejszych problemów po przejęciu młodzieżowych ośrodków wychowawczych przez resort oświaty okazała się bardzo duża liczba nieletnich oczekujących na umieszczenie w młodzieżowym ośrodku wychowawczym oraz niewystarczająca liczba miejsc w tych placówkach. Zakładanie i prowadzenie nowych ośrodków jest zadaniem jednostek samorządu terytorialnego stopnia powiatowego. Resort oświaty nie dysponuje instrumentem umożliwiającym przyspieszenie podejmowania takich decyzji przez starostów powiatów. Przekazanie młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii do resortu edukacji nie może oznaczać wycofania się resortu polityki społecznej z działań na rzecz dzieci niedostosowanych społecznie i zagrożonych demoralizacją lub przestępczością. Problemy te sygnalizowano Ministrowi Sprawiedliwości, jednak dotychczas brak odpowiedzi ze strony Ministerstwa.
Inf. 4-6/2005, str.

3. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Polityki Społecznej (24.06.2005 r.) podtrzymuje stanowisko w sprawie umieszczania nieletnich poza placówkami opiekuńczo-wychowawczymi i uważa, iż należy jak najszybciej podjąć prace nad systemowymi rozwiązaniami prawnymi porządkującymi zakres oddziaływań resocjalizacyjnych.
Inf. 4-6/2005, str.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Polityki Społecznej (24.06.2005 r.) podtrzymuje stanowisko w sprawie umieszczania nieletnich poza placówkami opiekuńczo-wychowawczymi i uważa, iż należy jak najszybciej podjąć prace nad systemowymi rozwiązaniami prawnymi porządkującymi zakres oddziaływań resocjalizacyjnych.