Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



1. W sprawie braku możliwości zwrotu 22% stawki VAT beneficjentom programu SAPARD, z powodu przewlekłości rozpatrywania wniosków przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 2005-11-30.

Adresat:
MINISTERSTWO FINANSÓW
Sygnatura:
RPO/505224/05/VI/620.2 RZ
Data sprawy:
2005-11-30
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

1. W sprawie braku możliwości zwrotu 22% stawki VAT beneficjentom programu SAPARD, z powodu przewlekłości rozpatrywania wniosków przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Do Biura Rzecznika wpływają skargi od beneficjentów Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD), którzy podnoszą, że w wyniku niedokonania weryfikacji do dnia 30.04.2005 r. przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa złożonych wniosków o udzielenie pomocy finansowej, zostali pozbawieni możliwości zwrotu podatku od towarów i usług. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, beneficjenci programu SAPARD mają prawo do ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku od towarów i usług, jeżeli przed dniem 1.05.2004 r. zawarli z ARiMR umowy o refundację ze środków Unii Europejskiej części kosztów związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Przewlekłość w ocenie wniosków złożonych przed dniem 20.02.2004 r. miała wpływ na zawarcie stosownych umów już po dniu 1.05.2004 r., co w konsekwencji doprowadziło do zakupu maszyn rolniczych objętych pomocą w ramach programu SAPARD, po cenach zawierających 22% stawki VAT. Beneficjenci składając wnioski w przepisanym terminie i określonych uwarunkowaniach podatkowych liczyli na zwrot 22% stawki VAT, który zaczął obowiązywać po dniu akcesji Polski do Unii Europejskiej. Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług pozbawiło ich takiej możliwości, gdyż pozostawiło poza zakresem swojego unormowania opisany stan faktyczny, co z kolei doprowadziło do nierównego traktowania beneficjentów programu.

Inf. 10-12/2005, str.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2006-01-11
Opis odpowiedzi:
1. Minister Finansów (28.12.2005 r.) poinformowała, że pozasystemowy, tj. nie przewidziany w systemie regulującym VAT zawartym w VI Dyrektywie Rady UE zwrot podatku wynikający z przepisów § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczy wyłącznie tych beneficjentów programu SAPARD, którzy zawarli umowy o refundację części kosztów związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach programu SAPARD ze środków Unii Europejskiej przed akcesją i obejmuje wyłącznie tę część podatku, która w związku ze zmianą stawek podatku VAT po 1.05.2004 r. nie została uznana za koszt kwalifikowany. Opóźnienia, które wystąpiły w procesie rozpatrywania wniosków przez ARiMR spowodowane zostały koniecznością zakończenia ich przyjmowania przed datą akcesji, a zawierania umów do końca września 2004 r. Na skutek tego ograniczenia, w ciągu ostatnich 50 dni przed akcesją, do Agencji wpłynęło 16 tysięcy spośród 31 tysięcy wniosków o dofinansowanie złożonych w programie SAPARD. Konsekwencją tej kumulacji były opóźnienia w zawieraniu umów z beneficjentami. Obecnie zmiany w przepisach obowiązujących w omówionym zakresie nie są planowane.
Inf. 10-12/2005, str.