1. w sprawie niejasności przepisów dotyczących nieprzyjmowania do służby w formacjach mundurowych kandydatów posiadających podwójne obywatelstwo z dnia 2006-03-08.
1. w sprawie niejasności przepisów dotyczących nieprzyjmowania do służby w formacjach mundurowych kandydatów posiadających podwójne obywatelstwo.
Do Rzecznika zwracają się kandydaci na funkcjonariuszy formacji mundurowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie nieprzyjmowania ich do służby ze względu na fakt posiadania podwójnego obywatelstwa. Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o Straży Granicznej, służbę w Straży Granicznej może pełnić obywatel polski o nieposzlakowanej opinii, niekarany, korzystający z pełni praw publicznych, posiadający co najmniej średnie wykształcenie oraz zdolność fizyczną i psychiczną do służby w formacjach uzbrojonych. Z kolei art. 45 ust. 1 pkt 5 tej ustawy określa, że funkcjonariusza zwalnia się ze służby w przypadku zrzeczenia się obywatelstwa polskiego lub nabycia obywatelstwa innego państwa. Regulacje tego typu są także w ustawie o Policji, ustawie o Państwowej Straży Pożarnej, ustawie o Służbie Więziennej oraz ustawie o Biurze Ochrony Rządu. Natomiast art. 44 pkt 1 ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu stanowi jednoznacznie, że służbę w ABW albo AW może pełnić osoba posiadająca wyłącznie obywatelstwo polskie. Podobnie jest w art. 2 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Rzecznik prosi o rozważenie możliwości zainicjowania działań legislacyjnych zmierzających do doprecyzowania omawianych przepisów.
Inf.1-3/2006, str.
1. w sprawie niejasności przepisów dotyczących nieprzyjmowania do służby w formacjach mundurowych kandydatów posiadających podwójne obywatelstwo.
Do Rzecznika zwracają się kandydaci na funkcjonariuszy formacji mundurowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie nieprzyjmowania ich do służby ze względu na fakt posiadania podwójnego obywatelstwa. Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o Straży Granicznej, służbę w Straży Granicznej może pełnić obywatel polski o nieposzlakowanej opinii, niekarany, korzystający z pełni praw publicznych, posiadający co najmniej średnie wykształcenie oraz zdolność fizyczną i psychiczną do służby w formacjach uzbrojonych. Z kolei art. 45 ust. 1 pkt 5 tej ustawy określa, że funkcjonariusza zwalnia się ze służby w przypadku zrzeczenia się obywatelstwa polskiego lub nabycia obywatelstwa innego państwa. Regulacje tego typu są także w ustawie o Policji, ustawie o Państwowej Straży Pożarnej, ustawie o Służbie Więziennej oraz ustawie o Biurze Ochrony Rządu. Natomiast art. 44 pkt 1 ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu stanowi jednoznacznie, że służbę w ABW albo AW może pełnić osoba posiadająca wyłącznie obywatelstwo polskie. Podobnie jest w art. 2 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Rzecznik prosi o rozważenie możliwości zainicjowania działań legislacyjnych zmierzających do doprecyzowania omawianych przepisów.
Inf.1-3/2006, str.