1-2. Uwagi RPO do przepisów ustawy o systemie oświaty z dnia 2004-01-22.
1-2. Uwagi RPO do przepisów ustawy o systemie oświaty.
Rzecznik sformułował szczegółowe uwagi dotyczące przede wszystkim przepisów odnoszących się do społecznych organów w systemie oświaty. Stwierdził jednocześnie, iż uregulowania jasno określające udział uczniów i rodziców w życiu szkoły przesądzają o jakości jej funkcjonowania i tym samym są podstawowym gwarantem bezpieczeństwa dzieci w szkole.
Inf. 1-3/2004, str. 67
3. Pismo RPO z dnia 21.05.2004 r. - prośba o zajęcie stanowiska w sprawie wystąpienia z dnia 22.01.2004 r.
4. Monit z dnia 28.10.2004 r.
5. Monit z dnia 31.03.2005 r.
1-2. Uwagi RPO do przepisów ustawy o systemie oświaty.
Rzecznik sformułował szczegółowe uwagi dotyczące przede wszystkim przepisów odnoszących się do społecznych organów w systemie oświaty. Stwierdził jednocześnie, iż uregulowania jasno określające udział uczniów i rodziców w życiu szkoły przesądzają o jakości jej funkcjonowania i tym samym są podstawowym gwarantem bezpieczeństwa dzieci w szkole.
Inf. 1-3/2004, str. 67
3. Pismo RPO z dnia 21.05.2004 r. - prośba o zajęcie stanowiska w sprawie wystąpienia z dnia 22.01.2004 r.
4. Monit z dnia 28.10.2004 r.
5. Monit z dnia 31.03.2005 r.
Inf. 1-3/2004, str. 67
2. Minister Edukacji Narodowej i Sportu (22.04.2005 r.) podziela stanowisko Rzecznika w sprawie konieczności uporządkowania niektórych zapisów ustawy o systemie oświaty w kwestiach dotyczących społecznych organów w systemie oświaty, jednak nie wszystkie wskazane kierunki zmian legislacyjnych są do zaakceptowania. Minister nie przewiduje możliwości wprowadzenia obowiązku tworzenia w szkołach rad rodziców. Podejmowane są natomiast działania zmierzające do poprawy efektywności współpracy rodziców i rad rodziców ze szkołami i placówkami. Minister podziela stanowisko Rzecznika odnośnie zmiany zapisu art. 51 ust. 1a oraz uzupełnienia zapisu w art. 54 ustawy o systemie oświaty. Należy stworzyć uczniom szkół podstawowych i gimnazjów możliwość pełnego udziału w strukturach demokratycznych szkoły lub placówki. Nie jest natomiast zasadne uwzględnianie przedstawicieli uczniów w składzie komisji konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły.