Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty w sprawie regulaminu świadczeń usług telekomunikacyjnych z dnia 2006-11-13.

Adresat:
URZĄD REGULACJI TELEKOMUNIKACJI I POCZTY
Sygnatura:
RPO/543204/06/VI/607.1 RZ
Data sprawy:
2006-11-13
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
częściowo pozytywnie ze względu na częściowe uwzgl. wystąpienia RPO
Opis sprawy:

Wystąpienie do Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty w sprawie regulaminu świadczeń usług telekomunikacyjnych.

W październiku 2006 r. Telekomunikacja Polska S.A. przesłała swoim abonentom Regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych. Forma tego Regulaminu powoduje, że abonenci mają poważne trudności z zapoznaniem się z jego treścią, a co za tym idzie, ze skorzystaniem z prawa wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji zmian. Regulamin liczy 18 stron, jest napisany drobnymi literami. Wielu abonentów to osoby starsze. Przeczytanie całego Regulaminu ze zrozumieniem będzie dla nich bardzo utrudnione. Mając na uwadze, iż Prezes URTiP może zatwierdzić regulamin świadczenia usług, Rzecznik Praw Obywatelskich prosi o rozważenie, czy już sama forma Regulaminu nie powinna wpłynąć na to, że Regulamin ten nie powinien być zatwierdzony.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2006-12-13
Opis odpowiedzi:
Prezes Urzędu Telekomunikacji Elektronicznej (5.12.2006 r.) poinformowała, że TP S.A., przedłożyła do zatwierdzenia przez Prezesa UKE projekt "Regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych, w tym usługi powszechnej przez Telekomunikację Polską S.A.". Postępowanie administracyjne w tym przedmiocie zostało zakończone wydaniem decyzji zatwierdzającej z dnia 1.12.2006 r., której treść dostępna jest na stronie internetowej UKE.
Prezes UKE może zgłosić sprzeciw, jeżeli przedłożony do jego zatwierdzenia projekt regulaminu, cennika lub ich zmian jest sprzeczny z przepisami danej ustawy lub właściwymi decyzjami regulacyjnymi. Prawo telekomunikacyjne nie zawiera natomiast bezpośrednich wskazań co do formy ocenianych dokumentów (w tym wielkości stosowanej czcionki). Jedynym wskazaniem w tym zakresie jest przepis rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24.03.2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia usługi powszechnej oraz wymagań dotyczących świadczenia usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu dla jednostek uprawnionych, w myśl którego w placówce obsługującej użytkowników przedsiębiorcy wyznaczonego na żądanie osoby niewidomej oraz słabowidzącej powinien być udostępniany cennik i regulamin świadczenia usługi powszechnej sporządzony przy użyciu dużej czcionki albo w formie elektronicznej w formacie tekstowym.
Z uwagi na wskazaną przez Rzecznika potrzebę zwrócenia szczególnej uwagi na kwestię formy Regulaminu, w treści decyzji zatwierdzającej Prezes UKE zobowiązała TP S.A. do ponownego, niezwłocznego przesłania abonentom jednolitego tekstu Regulaminu z zastosowaniem odpowiednio dużej czcionki, pozwalającej abonentom na swobodne zapoznanie się z jego postanowieniami.
Kwestia ta będzie podejmowana przez Prezesa UKE również w trakcie kolejnych postępowań dotyczących zatwierdzenia regulaminów świadczenia usług.