Wystąpienie do Ministra Zdrowia w sprawie reklamowania napojów alkoholowych z dnia 2008-02-15.
Wystąpienie do Ministra Zdrowia w sprawie reklamowania napojów alkoholowych.
Zaniepokojenie Rzecznika budzi art. 131 ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, regulujący reklamowanie napojów alkoholowych. Nowelizacja z dnia 28.03.2003 r. znacznie zliberalizowała zasady reklamowania tych napojów.
Dane przytoczone w Narodowym Programie Zdrowia na lata 2007-2015 wskazują, że wzrasta konsumpcja alkoholu, w szczególności wśród młodzieży, oraz częstotliwość niekorzystnych efektów ubocznych tej konsumpcji (wzrost przyjęć do izb wytrzeźwień, kierowania pod wpływem alkoholu, czy przypadków przemocy domowej związanej z nadużywaniem alkoholu).
Polska zadeklarowała ograniczenie lub wręcz przeciwdziałanie promocji napojów alkoholowych oraz dołożenie szczególnych starań w celu zmniejszenia odsetka osób nadużywających alkoholu wśród młodzieży w szeregu dokumentów - tak międzynarodowych, jak i wewnętrznych. Niektóre państwa europejskie wprowadziły całkowity zakaz reklamy napojów alkoholowych (np. Islandia, Norwegia) lub zakaz reklamy w telewizji (Francja, Finlandia, Dania, Szwecja, Szwajcaria).
Rzecznik zwrócił się o rozważenie potrzeby zmiany przepisów, ze szczególnym uwzględnieniem art. 131 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Przepis ten zezwala na prowadzenie reklamy piwa w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godz. 20 a 6. Ograniczenie to nie stosuje się do reklam prowadzonych przez organizatorów imprez sportowych.