Wystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie egzaminu gimnazjalnego z zakresu części humanistycznej z dnia 2008-04-28.
Wystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie egzaminu gimnazjalnego z zakresu części humanistycznej.
Założeniem egzaminu gimnazjalnego jest sprawdzenie wiedzy i umiejętności uczniów, ustalonych w standardach wymagań stanowiących załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10.08.2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów.
Tymczasem ostatnio w niektórych szkołach miały miejsce przypadki polegające na tym, że uczniowie nie mogli odpowiedzieć na pytania testowe w zakresie części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego, ponieważ dotyczyły one lektur nieprzerobionych na lekcjach.
W praktyce plan pracy dydaktycznej w szkołach powinien obejmować potrzebne do zdania egzaminu konkretne utwory literackie. Nie jest chyba właściwe, by zróżnicowanie tego planu lub różnice w jego faktycznej realizacji prowadziły do sytuacji, w której nieprzerobienie pewnych lektur stawiałoby niektórych uczniów w sytuacji znacznie gorszej. Konstytucyjna zasada równego traktowania obywateli dotyczy także uczniów. Przypadki stworzenia nierównych szans edukacyjnych młodym ludziom naruszają tę zasadę. W opisanej sytuacji dotyczą one kwestii dostępu do edukacji ponadgimnazjalnej. Rzecznik zwrócił się o zajęcie stanowiska w sprawie, a w szczególności rozważenie możliwości przeprowadzenia ponownego egzaminu w szkołach, w których wystąpiły przypadki nierównego traktowania.