Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Komendanta Głównego Policji w sprawie wyników kontroli przestrzegania praw obywatelskich funkcjonariuszy Policji jednej z komend wojewódzkich z dnia 2008-08-26.

Adresat:
KOMENDA GŁÓWNA POLICJI
Sygnatura:
RPO/589283/08/IX/903.1 RZ
Data sprawy:
2008-08-26
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
!!!(do 06.01.2011) OCHRONY PRAW ŻOŁNIERZY, FUNKCJONARIUSZY SŁUŻB PUBLICZNYCH I CUDZOZIEM.
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

Wystąpienie do Komendanta Głównego Policji w sprawie wyników kontroli przestrzegania praw obywatelskich funkcjonariuszy Policji jednej z komend wojewódzkich.

W maju 2008 r. pracownicy Biura Rzecznika Praw Obywatelskich przeprowadzili kontrolę przestrzegania praw obywatelskich funkcjonariuszy Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu. W czasie wizytacji wymienionej jednostki zapoznano się m.in. z pismem dotyczącym zdarzeń nadzwyczajnych z udziałem policjantów garnizonu dolnośląskiego, skierowanym do kierowników podległych jednostek organizacyjnych. Z rozmowy przeprowadzonej z Naczelnikiem Wydziału Kontroli KWP we Wrocławiu a następnie z Komendantem wynika, iż są to standardowe pisma o prewencyjnym charakterze opisujące nadzwyczajne wydarzenia z udziałem podległych funkcjonariuszy. O ile intencje wprowadzenia takiego rozwiązania nie budzą wątpliwości, o tyle forma nasuwa pewne zastrzeżenia. W pismach tych podawane są bowiem szczegółowe dane funkcjonariusza (stopień służbowy, imię i nazwisko oraz jednostka w której pełni służbę) jeszcze przed postawieniem zarzutów w postępowaniu przygotowawczym, względnie dyscyplinarnym. Zdaniem Rzecznika praktyka ta narusza określone w art. 47 Konstytucji prawo do prywatności. W związku z powyższym zwrócił się z prośbą o zmianę dotychczasowej praktyki zamieszczania w pismach rozpowszechnianych następnie na terenie działania danej jednostki, szczegółowych danych osobowych podejrzewanych funkcjonariuszy Policji, jeszcze przed przedstawieniem im zarzutów.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu: