Wystąpienie do Ministra Infrastruktury w sprawie problemu bezpieczeństwa kierowców na drodze związanego z nieprawidłowym funkcjonowaniem urządzeń rejestrujących prędkość oraz z niewłaściwym rozmieszczeniem znaków drogowych określających dozwoloną prędkość pojazdów z dnia 2008-12-08.
Wystąpienie do Ministra Infrastruktury w sprawie problemu bezpieczeństwa kierowców na drodze związanego z nieprawidłowym funkcjonowaniem urządzeń rejestrujących prędkość oraz z niewłaściwym rozmieszczeniem znaków drogowych określających dozwoloną prędkość pojazdów.
W skargach, które wpłynęły do Rzecznika, obywatele sygnalizowali, że urządzenia rejestrujące prędkość pojazdów rejestrowały inne wartości niż prędkość wskazywana na tarczy ich pojazdu. Kolejnym utrudnieniem wpływającym na obniżenie poczucia bezpieczeństwa kierowców sygnalizowanym przez obywateli jest nieprawidłowe rozmieszczenie znaków drogowych przy drogach, w tym znaków wskazujących lokalizację urządzenia rejestrującego prędkość. Obowiązujące przepisy nie przewidują konieczności okresowego, regularnego przeprowadzania kontroli rozmieszczenia znaków drogowych, ani konieczności okresowej kontroli urządzeń samorejestrujących prędkość kierowców (fotoradarów). Jednocześnie przepisy nie określają trybu zgodnie z którym kierowca, który otrzymał mandat w wyniku kontroli prędkości przeprowadzonej przez urządzenie rejestrujące mógłby skutecznie odwołać się od mandatu, powołując się na nieprawidłowo rozmieszczone znaki drogowe lub nieprawidłową samorejestrację prędkości. Wykazanie w postępowaniu wyjaśniającym lub przed sądem, iż przyczyną zarejestrowanego przez fotoradary naruszenia ograniczeń prędkości było w istocie nieprawidłowe funkcjonowanie urządzenia rejestrującego prędkość lub nieprawidłowe rozmieszczenie znaków drogowych jest w praktyce niemożliwe. Rzecznik zwrócił się o zbadanie zasygnalizowanego problemu i poinformowanie o zajętym stanowisku.