Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz Prezesa "PKP Intercity" S. A. w sprawie jakości usług świadczonych przez przewoźników kolejowych w zakresie przewozu osób z dnia 2010-01-06.

Adresat:
PKP INTERCITY S.A.
Sygnatura:
RPO/637657/10/VI/6007.3 RZ
Data sprawy:
2010-01-06
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

Wystąpienie do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz Prezesa "PKP Intercity" S. A. w sprawie jakości usług świadczonych przez przewoźników kolejowych w zakresie przewozu osób.

W ostatnich dniach w prasie oraz w telewizji ukazało się szereg publikacji i audycji dotyczących poziomu usług świadczonych przez przewoźników kolejowych w zakresie przewozu osób. Jednym z elementów opisywanej w tych publikacjach sytuacji jest stan techniczny pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozu osób. Przykładowo w artykule "W ścisku, zimnie i z opóźnieniami - tak jeździmy koleją" zamieszczonym w Gazecie Stołecznej z dnia 5 stycznia 2010 r. wskazano na zły stan techniczny pociągów InterRegio uruchamianych przez spółkę Przewozy Regionalne. Ów stan techniczny powoduje, że przewoźnicy nie wywiązują się z określonego przepisami art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe obowiązku zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi. Mając na uwadze opisywaną w środkach masowego przekazu sytuację oraz to, że na Urzędzie Transportu Kolejowego spoczywa kontrola obowiązków przewoźników kolejowych w zakresie warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych, Rzecznik zwrócił się do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o wskazanie, czy i jakie działania podejmuje Urząd w celu zmiany opisanego stanu rzeczy.

Wystąpienie do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz Prezesa "PKP Intercity" S. A. w sprawie jakości usług świadczonych przez przewoźników kolejowych w zakresie przewozu osób.

W okresie świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku ukazało się szereg informacji telewizyjnych oraz prasowych dotyczących jakości usług świadczonych przez "PKP Intercity" S. A. w zakresie przewozu osób. Relacje te dotyczyły przede wszystkim usług świadczonych w segmencie ekonomicznym pod nazwą "Tanie Linie Kolejowe". Relacje te wskazują, iż przewoźnik nie był w stanie wywiązać się z obowiązku zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi (art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe). Mając na względzie opisywane w licznych publikacjach warunki podróżowania klientów "PKP Intercity", Rzecznik zwrócił się do Prezesa "PKP Intercity" S. A. o przedstawienie wyjaśnień w tym zakresie, w szczególności zaś o wyjaśnienie przyczyn opisywanego przez środki masowego przekazu stanu rzeczy.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu: