Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie jakości usług świadczonych przez przewoźników kolejowych w zakresie przewozu osób z dnia 2010-03-17.

Adresat:
URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
Sygnatura:
RPO/637657/10/VI/6007.3 RZ
Data sprawy:
2010-03-17
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
częściowo pozytywnie ze względu na częściowe uwzgl. wystąpienia RPO
Opis sprawy:

Wystąpienie do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie jakości usług świadczonych przez przewoźników kolejowych w zakresie przewozu osób.

W związku z informacjami dotyczącymi jakości usług świadczonych w okresie świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku przez "PKP Intercity" S. A. w zakresie przewozu osób, Rzecznik podjął czynności wyjaśniające. W wystąpieniu z dnia 6 stycznia 2010 r. do Prezesa "PKP Intercity" S.A., Rzecznik zwrócił uwagę, że problem dotyczy usług świadczonych pod nazwą "Tanie Linie Kolejowe". Z odpowiedzi członka zarządu "PKP Intercity" S. A. z dnia 25 stycznia 2010 r. wynikało m. in., że "(...) uruchomienie dodatkowych połączeń nie odbyło się kosztem dotychczasowych, gdyż w okresie od 23 grudnia 2009 r. do 3 stycznia 2010 r. z założenia część pociągów nie jest uruchamiana z uwagi na zmniejszony popyt na dojazdy do Warszawy, spowodowany brakiem zajęć na uczelniach oraz wyjazdami świąteczno-noworocznymi." Powyższe stwierdzenie w sposób oczywisty rozmija się jednak z faktami. Rzecznik podkreślił, iż zaistniała sytuacja ma także swój wymiar prawny. Na przewoźniku bowiem spoczywa z mocy art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe obowiązek zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi. W związku z tym pojawia się wątpliwość, czy podanie do publicznej wiadomości rozkładu jazdy (a więc oferty handlowej) ze świadomością, iż jego realizacja, z uwagi na istniejące aktualne możliwości transportowe przedsiębiorstwa, doprowadzi do niewykonania obowiązku określonego przepisem art. 14 ust. 1 Prawa przewozowego, może być uznane za naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Rzecznik zwrócił się o zbadanie tego zagadnienia i poinformowanie o swoim stanowisku w tym zakresie.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2010-07-01
Opis odpowiedzi:
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (23.04.2010 r.) poinformowała, że brak jest przesłanek wskazujących, aby opisane w wystąpieniu Rzecznika działania mogły stanowić praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Dlatego też należy stwierdzić, że w niniejszym przypadku nie zachodzą podstawy do wszczęcia postępowania w sprawie praktyk zdefiniowanych w art. 24 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu osób, pasażerowie mają prawo do złożenia reklamacji i domagania się zwrotu kosztów z tym związanych. W takiej sytuacji PKP Intercity ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą, a naruszenia uprawnień indywidualnych konsumentów mogą być rozstrzygane na drodze cywilnoprawnej przed sądem. Poszkodowani pasażerowie mogą także zgłaszać skargi na naruszenie przepisów obowiązującego od 3 grudnia 2009 r. rozporządzenia (WE) Nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Nadzór nad przestrzeganiem praw pasażerów w transporcie kolejowym określonych w przepisach rozporządzenia 1371/2007 sprawuje Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Rozpatruje on także skargi w sprawie naruszenia przepisów tego rozporządzenia.