Wystąpienie do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie jakości usług świadczonych przez przewoźników kolejowych w zakresie przewozu osób z dnia 2010-03-17.
Wystąpienie do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie jakości usług świadczonych przez przewoźników kolejowych w zakresie przewozu osób.
W związku z informacjami dotyczącymi jakości usług świadczonych w okresie świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku przez "PKP Intercity" S. A. w zakresie przewozu osób, Rzecznik podjął czynności wyjaśniające. W wystąpieniu z dnia 6 stycznia 2010 r. do Prezesa "PKP Intercity" S.A., Rzecznik zwrócił uwagę, że problem dotyczy usług świadczonych pod nazwą "Tanie Linie Kolejowe". Z odpowiedzi członka zarządu "PKP Intercity" S. A. z dnia 25 stycznia 2010 r. wynikało m. in., że "(...) uruchomienie dodatkowych połączeń nie odbyło się kosztem dotychczasowych, gdyż w okresie od 23 grudnia 2009 r. do 3 stycznia 2010 r. z założenia część pociągów nie jest uruchamiana z uwagi na zmniejszony popyt na dojazdy do Warszawy, spowodowany brakiem zajęć na uczelniach oraz wyjazdami świąteczno-noworocznymi." Powyższe stwierdzenie w sposób oczywisty rozmija się jednak z faktami. Rzecznik podkreślił, iż zaistniała sytuacja ma także swój wymiar prawny. Na przewoźniku bowiem spoczywa z mocy art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe obowiązek zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi. W związku z tym pojawia się wątpliwość, czy podanie do publicznej wiadomości rozkładu jazdy (a więc oferty handlowej) ze świadomością, iż jego realizacja, z uwagi na istniejące aktualne możliwości transportowe przedsiębiorstwa, doprowadzi do niewykonania obowiązku określonego przepisem art. 14 ust. 1 Prawa przewozowego, może być uznane za naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Rzecznik zwrócił się o zbadanie tego zagadnienia i poinformowanie o swoim stanowisku w tym zakresie.