Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie zwiększenia natężenia dźwięku w trakcie emisji reklam telewizyjnych i radiowych z dnia 2011-02-16.

Adresat:
KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI
Sygnatura:
RPO/666015/11/V/604.2 RZ
Data sprawy:
2011-02-16
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Administracyjnego i Gospodarczego
Wynik sprawy:
częściowo pozytywnie ze względu na częściowe uwzgl. wystąpienia RPO
Opis sprawy:

Wystąpienie do Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie zwiększenia natężenia dźwięku w trakcie emisji reklam telewizyjnych i radiowych.

Do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich wpływają skargi obywateli dotyczące zwiększenia natężenia dźwięku w trakcie emisji reklam telewizyjnych i radiowych przez nadawców publicznych i koncesjonowanych. Problem ten był podejmowany przez Rzecznika w latach ubiegłych, w odniesieniu do reklam telewizyjnych. Rozwiązaniem miało być wejście w życie w dniu 14 czerwca 2010 r. nowelizacji rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 3 czerwca 2004 r. w sprawie sposobu prowadzenia działalności reklamowej i telesprzedaży w programach radiowych i telewizyjnych. W myśl dodanego § 4a rozporządzenia, poziom głośności emitowanych reklam i telesprzedaży nie powinien przekraczać poziomu głośności audycji je poprzedzających. Na nadawców został nałożony nadto obowiązek własnej kontroli i porównywania poziomu głośności nadawanych audycji i reklam. Napływające do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich skargi obywateli mogą jednak świadczyć o naruszaniu w dalszym ciągu prawa przez nadawców telewizyjnych i radiowych. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się o zbadanie przedstawionego problemu, a także o informacje na temat ewentualnych skarg, które wpłynęły do KRRiT po dniu wejścia w życie nowelizacji wskazanego wyżej rozporządzenia, dotyczących zwiększenia natężenia dźwięku w trakcie emisji reklam, a także o podjętych w wyniku tych skarg działaniach.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2011-04-12
Opis odpowiedzi:
Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (25.03.2011 r.) poinformował, że problem poziomu głośności reklam emitowanych w programach radiowych i telewizyjnych w dalszym ciągu jest dotkliwy dla odbiorców, o czym świadczy duża liczba skarg kierowanych do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Od 14 czerwca 2010 r. (tj. od momentu wejścia w życie rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zmieniającego rozporządzenie KRRiT w sprawie prowadzenia działalności reklamowej i telesprzedaży w programach radiowych i telewizyjnych z dnia 3 czerwca 2004 r.) do KRRiT wpłynęły 134 skargi dotyczące zwiększenia natężenia dźwięku w czasie emisji reklam. Zgodnie z rozporządzeniem KRRiT poziom głośności emitowanych reklam i telesprzedaży nie może przekraczać poziomu głośności audycji je poprzedzających. W celu wykonania postanowień rozporządzenia Biuro KRRiT opracowało następujące etapy postępowania: pozyskiwanie informacji o przekroczeniach; prewencyjne działania upominawcze; weryfikacja uzyskanych informacji w szczególności pod kątem dalszego wykorzystania jako materiału dowodowego; nałożenie kary; ewentualne postępowanie sądowe. Zaplanowano też stanowisko pomiarowe ds. monitoringu "głośnych reklam" oraz stanowisko pomiarowe ds. oceny poemisyjnej. Uruchomienie tych stanowisk nastąpi w pierwszym półroczu 2011 roku.