Wniosek do Sądu Najwyższego o podjęcie uchwały wyjaśniającej zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości, dotyczące charakteru prawnego mianowania nauczyciela z mocy prawa z dnia 1993-03-11.
Adresat:
SĄD NAJWYŻSZY
Sygnatura:
RPO/109059/92/III/311 RZ
Data sprawy:
1993-03-11
Rodzaj sprawy:
pytanie prawne do Sądu Najwyższego (PP)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:
Wniosek do Sądu Najwyższego o podjęcie uchwały wyjaśniającej zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości, dotyczące charakteru prawnego mianowania nauczyciela z mocy prawa.
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:
Data odpowiedzi:
1993-05-27
Opis odpowiedzi:
Wniosek rozpoznany (uchwała z dnia 27 maja 1993 r., sygn. akt I PZP 14/93). Sąd Najwyższy podjął następującą uchwałę: 1. Uzyskanie przez nauczyciela mianowania z mocy prawa oznacza, iż jego stosunek pracy - po spełnianiu warunków przewidzianych w art. 10 ust. 2 pkt 7 zd. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19 ze zm.) przekształca się w stosunek pracy z mianowania; szkoła ma obowiązek wydania nauczycielowi pisemnego potwierdzenia, że uzyskał on mianowanie z mocy prawa.
2. Stosunki pracy nauczyciela nawiązane z innymi szkołami niż szkołą, w której uzyskał on mianowanie z mocy prawa, podlegają tym samym przepisom, które mają zastosowanie do nauczycieli mianowanych w drodze aktu mianowania (art. 14 Karty Nauczyciela) i następnie podejmujących pracę w innej szkole lub szkołach.
3. Zawarcie w nowej szkole z nauczycielem umowy o pracę, bez względu na jej rodzaj, mimo iż w poprzedniej szkole uzyskał on mianowanie z mocy prawa, oznacza nawiązanie z nim stosunku pracy z mianowania, chyba że zachodzą okoliczności, w których przewidziane jest zawieranie z nauczycielem umowy o pracę.