Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Wystąpienie do Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie procedury weryfikacyjnej zmierzającej do wydania akredytacji dla kandydata na wolontariusza podczas EURO 2012 z dnia 2012-07-19.

Adresat:
MINISTERSTWO SPRAW WEWNĘTRZNYCH
Sygnatura:
RPO/704030/12/I/4.1.13 RZ
Data sprawy:
2012-07-19
Rodzaj sprawy:
wniosek o podjęcie inicjatywy prawodawczej (WGI)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Konstytucyjnego, Międzynarodowego i Europejskiego
Wynik sprawy:
nieuwzględnienie wystąpienia Rzecznika
Opis sprawy:

Wystąpienie do Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie procedury weryfikacyjnej zmierzającej do wydania akredytacji dla kandydata na wolontariusza podczas EURO 2012.

Do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęły skargi dotyczące procedury weryfikacyjnej zmierzającej do wydania akredytacji dla kandydata na wolontariusza podczas Turnieju Finałowego Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. Zgodnie z art. 68d ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych, Policja, na wniosek UEFA, może dokonywać sprawdzenia osoby ubiegającej się o akredytację UEFA w zakresie możliwości stwarzania przez tę osobę zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas Turnieju UEFA EURO 2012. Przygotowana przez Policję opinia nie wymaga uzasadnienia i nie podlega zaskarżeniu. Ostateczną decyzję o przyznaniu akredytacji podejmuje upoważniony organ UEFA. Przedstawiciele MSWiA wskazali, że możliwość rozpatrywania odwołań mogłaby nastąpić po 31 grudnia 2012 r., gdy przepisy dotyczące "police screening" utracą moc obowiązującą. Stwierdzono ponadto, że zamieszczenie uzasadnienia do opinii spowodowałoby, że UEFA mogłaby pozyskiwać informacje, których ujawnienie może narazić na naruszenie prywatności lub innych dóbr prawnych tych osób, jak również interesów Policji. W ocenie Rzecznika, granice wkraczania służb, w tym Policji, w konstytucyjne prawa obywateli, muszą być precyzyjnie określone w ustawie. Przepis art. 68d ust. 4 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych jest niezgodny z wynikającą z art. 2 Konstytucji RP zasadą określoności ustawowej ingerencji w sferę konstytucyjnych wolności i praw jednostki. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się o rozważenie podjęcia działań zmierzających do wprowadzenia uregulowań umożliwiających w przyszłości - w przypadku organizacji przez Polskę zawodów i imprez rangi międzynarodowej - poszanowanie zasad wynikających z Konstytucji RP podczas wydawania tego typu opinii przez Policję.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2012-08-09
Opis odpowiedzi:

Minister Spraw Wewnętrznych (09.08.2012 r.) poinformował, że procedury związane z uzyskiwaniem akredytacji dla kandydata na wolontariusza podczas UEFA EURO 2012 w jego ocenie nie naruszają konstytucyjnych praw obywatela do prywatności i ochrony danych osobowych. Procedura police screening była stosowana również podczas organizacji podobnych imprez w Niemczech i Austrii - a zatem w demokratycznych państwach prawa. Konieczność jej wprowadzenia również w Polsce podyktowana została dość szerokim zakresem uprawnień osób posiadających akredytację do wstępu na teren zastrzeżony dla organizatorów turnieju. Wiązała się zatem ze szczególną troską o bezpieczeństwo.
Podejmowane przez policję działania były według Ministra zgodne nie tylko z prawodawstwem polskim, ale także międzynarodowym i nie ograniczały wolności i prywatności kandydatów na wolontariuszy w zakresie większym niż jest to konieczne do osiągniecia celu nadrzędnego. Budząca zaniepokojenie Rzecznika arbitralność i brak możliwości zaskarżenia opinii wydanej przez policję przed 31 grudnia 2012 r. nie wyklucza zaskarżenia jej na drodze sadowej, a więc nie odbiera obywatelom możliwości obrony. Ponadto istnienie takiej opinii nie nakłada na UEFA obowiązku sugerowania się nią, a stanowi jedynie wskazówkę w konkretnych przypadkach. Kolejna problematyczna kwestia związana była z terminem obowiązywania police screening. Co prawda został on wyznaczony na koniec 2012 r., niemniej jednak może być stosowany jedynie do końca turnieju. A więc wprowadzone przez tę procedurę ograniczenie swobód obywatelskich jest przejściowe i stosowane w ściśle wyznaczonym zakresie. W związku z powyższym Ministerstwo nie planuje rozpoczęcia prac legislacyjnych prowadzących do ograniczenia policyjnych procedur podczas kolejnych imprez masowych.